Somen suurin ammattiliitto

Facebook on ankara isäntä: Jos viestit eivät aiheuta reaktioita, ne eivät myöskään tavoita. Ammattiliiton viestijälle vaikeinta on tasapainoilla mielenkiintoisen sisällön ja kuivahkon ammattiyhdistysasian välillä.

Kuvateksti
iStock

Tehy saavutti viime viikolla mukavan virstanpylvään sosiaalisessa mediassa, kun Facebook-sivuilla meni 50 000 tykkääjän raja rikki. Se ei toki ole tärkein mittari, mutta kertoo paljon järjestömme kiinnostavuudesta sekä jäsenten aktiivisuudesta. Kiitos kuuluu ennen kaikkea aktiivisille tehyläisille!

Olen toiminut Tehyn ”yhteisömanagerina” vuodesta 2011. Tehy ymmärsi jo silloin, että sosiaalista mediaa ei pysty hallitsemaan kunnolla sivutoimisesti. Se vaatii resursseja.

Panostaminen kannatti. Viisi vuotta myöhemmin olemme selkeästi seuratuin ammattiliitto sosiaalisessa mediassa. Tästä olemme reilusti ylpeitä.

Minulta kysytään usein sitä, että miten olemme saaneet Facebook-yhteisöstämme niin suuren. Yhtä selkeää vastausta ei ole, mutta näin me sen teimme:

Meillä on some-strategia

Tehyläiset käyttävät aktiivisesti sosiaalista mediaa ja verkkoa. Tähän nivoutuu some-strategiamme punainen lanka: mennään sinne missä jäsenet ja sidosryhmämmekin ovat.

Toimintaa on ohjannut alusta saakka avoimuus, vuorovaikutteisuus ja aito läsnäolo. Facebook-sivuilla esiinnymme omilla nimillämme, puhumme ihmiseltä ihmiselle. Seuraamme keskusteluja ja vastaamme kysymyksiin.

Otamme vastaan palautetta ja reagoimme siihen tarvittaessa. Asiallinen kritiikki on tervetullutta, eikä sitä pidä pelätä esittää. Liitolle on hyväksi, että on paikka, jossa voimme tarvittaessa oikoa väärinkäsityksiä ja jäsenet voivat antaa palautetta avoimesti. Asiantuntijamme, tehyläiset toimijat ja jäsenet osallistuvat aktiivisesti keskusteluun.

Olemme läsnä monilla kanavilla

Olemme mukana useilla sosiaalisen median kanavilla, joista jokaisella on hieman erilainen kohderyhmä ja erilaiset tavoitteet. Facebookissa tiedotamme, keskustelemme jäsenten ja sidosryhmien kanssa, keräämme palautetta ja kerromme järjestön toiminnasta. Twitterissä tavoittelemme mediaa ja vaikuttajia. Instagram avaa ikkunan kulisseihin ja tehyläisyyteen.

Olemme läsnä myös muilla kanavilla: uusia otetaan käyttöön tarkkaan harkiten.

Markkinoimme kohdistetusti

Facebook on strategisesti tärkein some-kanava, jossa meillä on useita sivuja ja ryhmiä. Muun muassa terveydenhoitajilla, johtajilla, yrittäjillä, fysioterapeuteilla ja opiskelijoilla on omaa toimintaa Facebookissa. Eikä sovi unohtaa aktiivisia ammattiosastojamme. Verkkopalvelu-uudistuksemme myötä myös lehdellämme on mukavasti some-pöhinää.

Ammattiyhdistysviestijöiden kannattaa tutustua Facebookin markkinointivälineisiin. Facebookissa pystyy kohdistamaan markkinointia tarkasti ja erittäin kustannustehokkaasti. Jos esimerkiksi haluan markkinoida jollekin tehyläiselle ammattiryhmälle, käytössäni on todella hyvät työkalut. Jos et itse osaa, etsi apua.

Eri viestintäkanavat tavoittavat kohderyhmiä hieman eri tavoin, ja sosiaalinen media on vain yksi kanava muiden joukossa. Tehy-lehti, uutiskirjeet ja verkkosivut tavoittavat lukijansa hyvin edelleen. Perinteisemmillä viestintäkanavilla on oma vahva roolinsa. Kaikki ihmiset eivät sosiaalista mediaa käytä. Viestintää ei voi suunnitella omien käyttötottumuksien mukaan.

Tutustu meidän some-pöhinään: Facebook | Twitter | Instagram