Asiaton puhe aisoihin

Tehyn verkkotiedottajana saan paljon palautetta siitä, että negatiivisen ilmapiirin vuoksi ihmiset eivät enää halua keskustella some-kanavissamme. He pelkäävät jäävänsä jyrän alle tai eivät vain halua haaskata aikaansa negatiiviseen keskusteluun.

Kuvateksti
Kuva: iStock

Äänekäs ja epäasiallinen käytös näkyy kanavillamme liikaa. Esimerkiksi ihmisten ulkonäön ja luonteenpiirteiden arvostelu on asiatonta. Tämän täytyy loppua. Vastaisuudessa poistan kaikki häiriköivät ja epäasialliset kommentit ilman erillistä varoitusta. Jos häiriköinti jatkuu, estän kyseisen henkilön osallistumisen keskusteluun kanavissamme.

Tehy on somen suurin ammattiliitto Suomessa. Meillä on seuraajia enemmän kuin millään muulla ammattiliitolla Suomessa. Viestimme tavoittavat hyvin, ja keskustelua syntyy, mistä olen ylpeä. Suuruuden varjopuoli on negatiivisuuden lisääntyminen. Keskustelukulttuuri somessa on ylipäätään muuttunut negatiivisemmaksi. Välillä tuntuu, että ihmisiltä lähtee sokka täysin irti. En usko, että ihmiset puhuvat näin toisilleen kasvotusten.

Tehyn some-kanavien pelisäännöt:

• Voit arvostella Tehyä napakasti, jos aihetta mielestäsi on. Palautetta saa antaa, mutta asiallisesti.
  • Kohtele muita kunnioittavasti, vaikka olisit eri mieltä.
  • Henkilöön menevät, ulkonäköön tai persoonallisuuden piirteisiin kohdistuvat kommentit eivät kuulu kanaviimme.
  • Sosiaalisessa mediassa pätevät samat lait ja asetukset kuin reaalimaailmassakin: rasismi tai uskontoon, etniseen taustaan tai yhteisöön kohdistuvat loukkaukset tai muu lainvastainen toiminta ei käy.

Hyvää keskustelua on ollut paljon. Kiitos kaikille vilkkaasta keskustelusta tähän mennessä. Osallistukaa rohkeasti keskusteluun! On kiinnostavaa kuulla kokemuksia tehyläisten työpaikoilta.

Jakakaa Tehyn viestejä somessa ahkerasti. Tämä on erityisen tärkeää nyt neuvottelukierroksen aikana.

Haluan kuulla myös tehyläisten kokemuksia keskusteluilmapiiristä. Kommentoikaa tähän alle.

Kiitos, että osallistut!