Sari Sairaanhoitaja ja kummallinen kuoppakorotus

Tehyn 2007 palkkataistelu on noussut taas esiin julkisuudessa – mm. HS:n Juha Akkasen toimesta 19.10. Tehyn taannoinen taistelu tuntuu suistaneen Suomen talouden katastrofin partaalle – olemme vaikutusvaltaista porukkaa. Tämän tulkinnan maan talouden tilasta esittäneille on hyvä palauttaa mieliin pari totuutta työmarkkinakierroksesta 2007.

Tehy alkoi valmistautua 2007 neuvottelukierrokseen jo edellisenä vuonna tiedostaen, että tuolloin käytäisiin myös eduskuntavaalit. Keskeiseksi tavoitteeksi määriteltiin jo kesällä 2006 koulutetun hoitohenkilöstön palkkaohjelma, jonka rahoitukseen valtiovalta osallistuu. Tavoitetta lobattiin eri puolueille.

Erillinen palkkaohjelma tarvittiin korjaamaan koulutetun pienipalkkaisen naisvaltaisen hoitoalan palkkakuoppaa. Tätä puolsivat mm. samapalkkaisuusohjelman tavoite kaventaa miesten ja naisten perusteettomia palkkaeroja, hoitohenkilöstön palkkatason jälkeenjääneisyys kansainvälisesti, alalle koulutettujen karkaaminen muille aloille sekä huoli työvoiman riittävyydestä ikääntyvässä Suomessa.

Palkkataistelu 2007 johti tyydyttäviin korotuksiin ja naisen eurokin kasvoi muutamalla sentillä. Koko koulutettu hoitohenkilöstö ja myös Sari Sairaanhoitaja hyötyi.

Ongelma myöhempiä aikoja ajatellen oli kuitenkin se, että kuntatyönantaja levitti omasta aloitteestaan Tehyn taistelemat, koulutetulle naisvaltaiselle hoitohenkilöstölle kohdennetut palkankorotukset koko kuntasektorille. Kunta-alan kaikki palkansaajat mukaan lukien toinenkin Kokoomuksen kampanjahahmo Olli Opettaja saivat osansa. Näin palkkaratkaisun hintalappu kunnissa alkoi näyttää aivan toiselta ja alkuperäinen tarkoitus eli kuoppakorotus hoitajille osin valui hiekkaan.

Ei kannata unohtaa sitäkään, että keväällä 2007 päädyttiin liittokierrokselle EK:n tahdosta. Päänavaajina olivat silloin noin 10 prosentin korotustasolla kemia ja metalli. Hoitoalan palkkakuoppaa alettiin täyttää vasta myöhemmin syksyllä.

Myös media kiinnostui vaalien alla isosti hoitoalan palkoista. Iltalehti teetti omasta aloitteestaan kuuluisan kyselyn, josta lähti Kokoomuksen esitys 500 euron korotuksesta. Tehy ilmoitti oman palkkatavoitteensa vasta myöhäisessä vaiheessa neuvotteluita.

Hoitohenkilöstön palkkaohjelma ja valtiovallan osallistuminen rahoitukseen olivat siis Tehyn strateginen tavoite  –  ei poliitikkojen keksintö. Tehyn tähtäimessä oli alun perinkin sekä hallitusohjelmaan vaikuttaminen että tuntuva tasokorotus hoitajille. Politiikan puolella esimerkiksi Kokoomus tarttui hoitoalan palkkatavoitteisiin kampanjassaan ja SDP myöhemmin syksyllä mm. välikysymyksellä.

Keitä asiamme mahtavat kiinnostaa tulevissa vaaleissa, kun hoitohenkilöstön palkkataso ei edelleenkään vakuuta, asemassa ja arvostuksessa on yhä parantamisen varaa, samapalkkaisuus ei etene ja sote-uudistus on nurkan takana.

Rauno Vesivalo
Tehyn puheenjohtaja (Tehyn valtuuston puheenjohtaja v. 2007)