Myrskyvaroitus annettu - #eikäy

Kylmä tuuli puhaltaa työmarkkinoilla. Hallitus on tehnyt kovan leikkauslistan, joka uhkaa purra vuonna 2017 kipeästi hoitohenkilöstöön. Lista on toistaiseksi joukko hallituksen esityksiä, jotka käsitellään eduskunnassa ja vaativat lakimuutoksia.  Kenenkään työehtoihin ei siis kosketa juuri nyt.

Tehy on ilmaissut kantansa leikkauksiin selkeästi: ei käy. Leikkausten vaikutukset kasaantuvat pahasti tehyläisille. En ymmärrä, miksi matalapalkkaisten naisten kukkarosta pitää rahoittaa yksityisiä yrityksiä. Enkä usko, että hoitajilta leikkaaminen pelastaa Suomen ja kilpailukyvyn.

Pääministeri ilmoitti tänään, että yhteiskuntasopimusta ei enää yritetä. Romukoppaan lentää siis yksi Suomen vahvuus: kolmikanta ja sopimusyhteiskunta. Hallitus on ajamassa suomalaisen ammattiyhdistysliikkeen radikalisoitumisen tielle, onkohan kovin viisasta?

Tehy ja koko palkansaajaliike vaikuttaa nyt hallituksen leikkausesityksiin kaikin tavoin. Palkansaajat valmistelevat yhteisessä rintamassa toimenpiteitä, joista saadaan lisätietoa lähipäivinä. Tehy on maan suurimpana sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestönä mukana tässä. Tehy vie myös päättäjille viestiä ja laskelmia leikkausten käytännön vaikutuksista hoitohenkilöstön työhön ja toimeentuloon ja sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaan.

Tehyn valtakunnallinen lakko-organisaatio on kunnossa ja valmis toimimaan. Varsinaisista työtaistelutoimista päättää sääntöjen mukaan Tehyn valtuusto. Valmiusastetta kentällä kuitenkin nostetaan ja Tehyn ammattiosastot ympäri maan ohjeistetaan järjestämään jäseniltoja ja ylimääräisiä ammattiosaston kokouksia. Jäsenten kannattaa nyt seurata oman ammattiosaston sivuja ja muuta viestintää.

Tilannekuva tällä hetkellä on, että vaikutetaan kaikilla rintamilla ja myrskyvaroitus on annettu.