Rauhallista joulua ja hyvää alkavaa vuotta 2017!

Pian päättyvää vuotta on leimannut sote- ja maakuntauudistuksen valmistelu. Soteen liittyvä valinnanvapauslainsäädäntökin saattaa vielä putkahtaa loppuviikosta ennen joulurauhan julistusta. Näin joulun alla toivon maan hallitukselle järkeä toteuttaa maakunta- ja soteuudistus alkuperäisistä tavoitteista tinkimättä ja henkilöstö aidosti mukaan ottaen.

Jo viime vuodesta käynnistyneet kilpailukykysopimusneuvottelut ja niihin liittyvät päätökset olivat keväällä raskas savotta. Työehtojen heikennyksiä sisältävä sopimus oli vaikea hyväksyä ja vaihtoehdot huonot. Valintaa tehtiin ruton ja koleran välillä. Taustalla oli maan vaikea taloustilanne ja suurtyöttömyys. Palkansaajaliikkeen kannalta kyse oli myös pakkolakien välttämisestä, oikeudesta sopia ja sopimusyhteiskunnasta, jonka vaihtoehtona lainsäätäjä olisi luultavimmin ottanut työehdoista sopimisen aiempaa vahvemmin omiin käsiinsä. Sopimuksessa on mukana noin 90 % palkansaajista. Erityisesti julkiseen sektoriin kohdistuvat heikennykset olivat maan hallituksen tahto, joka toteutuu nyt määräaikaisena lomarahojen leikkaamisena.

Ensi vuonna valmistellaan Suomen uutta palkkamallia. Se on tehtävä niin, että kaikki sopimusalat voivat siihen sitoutua ja että tunnustetaan julkisen sektorin merkitys muiden alojen ja Suomen menestymisen mahdollistajana.

Kilpailukykysopimuksen ja ehkä myös Suomen mallin seurauksena paine seuraavia neuvottelukierroksia kohtaan kasvaa ja työtä samapalkkaisuuden eteen on tehtävä entistä lujemmin. Toiveissa on, että ensi vuonna perhevapaajärjestelmä uudistetaan niin, että naisten ja miesten tasa-arvo edistyy, naisten työmarkkina-asema paranee ja isät pääsevät aiempaa enemmän osallistumaan lastensa kasvuun ja perheen arkeen.

Yhteiskunnallista keskustelua leimaa ikävän paljon oman kuplan sisältä huutelu ja toisten tuomitseminen. Maailmalla on kuluneena vuonna nähty terroritekoja, sotaa ja levottomuutta, kasvavaa huolta ilmastomuutoksesta, USA:n presidentinvaaleja, Brexit ja uutta epävarmuutta Euroopan Unionin tulevaisuudesta. Joulun ja uuden vuoden lähestyessä soisi kuitenkin rauhan, suvaitsevuuden ja yhteistyön voittavan alaa väkivallalta, rasismilta ja vastakkainasettelulta.

Toivotan sekä pyhien aikaan työvuorossa oleville että rakkaidensa kanssa pyhiä viettäville rauhallista joulua ja hyvää Suomen 100-vuotisjuhlavuotta 2017!

Rauno Vesivalo

Tehy on lahjoittanut joulutervehdyksiin tarkoitetut varat tänä vuonna kolmeen eri kohteeseen: Unicefin keräykseen Syyrian lasten hyväksi, SOS-Lapsikylän työhön kotimaassa sekä Irti Huumeista ry:n työhön.