#eduskuntavaalit: Äänestä sote-osaajaa!

Kulunut hallituskausi on ollut pomppuista aikaa. Sota, korona, taloudelliset heilahtelut… Valtavia, globaaleja kriisejä, joiden kourissa kansalaiset ja valtiot ovat joutuneet kamppailemaan.

Kuitenkin nämä kriisit ovat saaneet minut entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että jos sosiaali- ja terveydenhuolto tai varhaiskasvatus kyykkää niin samalla kyykkää koko yhteiskunta.

Päivystykset ruuhkautuvat. Syöpäpotilaat eivät pääse hoitoon ajoissa. Leikkausjonot pitenevät. Sairaudet pahenevat – syntyy poissaoloja työelämään, ongelmia ja kärsimyksiä sekä kaiken kukkuraksi yhteiskunnan kustannukset nousevat moninkertaisesti lisääntyneinä sote-menoina.

Ihmiset on hoidettava niin rauhan kuin sodan aikana.

Me sosiaali-, terveys- ja varhaiskasvatusalan ammattilaiset olemme nähneet jo pitkään sote- ja vaka-palveluiden rapautumisen. Olemme tunteneet niskassamme väsymyksenä ja uupumuksena alan ongelmat – hoitajapulan ja rahoitusvajeen.

Mutta onneksi hoitotyössä on myös paljon onnistumisen hetkiä. Itsellänikin on edelleen ikävä työtäni kätilönä. Jäsenemme ovat tuoneet jatkuvasti esiin, että he rakastavat ammattiaan ja halukkuutta jatkaa alalla on - kunhan palkkaus ja työolot saadaan kuntoon.

On hienoa, että sote-uudistus vuosikymmenten vääntöjen jälkeen saatiin maaliin ja hyvinvointialueet ovat päässeet aloittamaan toimintansa tämän vuoden alussa. Tästä on jatkettava niin, että meillä on jatkossa entistä paremmat palvelut ja että työvoimapako sosiaali- ja terveysalalta saadaan pysäytettyä.

Kyse on paitsi perustuslain turvaamista palveluista kansalaisille myös huoltovarmuudesta ja kriisivalmiudesta.

Suomi jää rahoituksessa OECD-vertailussa selvästi alle muiden Pohjoismaiden tason. Ilman riittävää rahoitusta ei voi järjestää laadukkaita sosiaali- ja terveyspalveluita. Hoitajapulan ratkaisu on yksi seuraavan hallituskauden tärkeimmistä kysymyksistä.

Resepti työvoimavajeeseen on yksinkertainen – palkkaus ja työolot kuntoon. Hoitajapulaa torjutaan parhaiten, kustannustehokkaimmin ja järkevimmin juuri näin.

Arkadianmäellä pystytään vaikuttamaan sote-palveluihin ja hoitajapulaan, jos sinne valittavilla kansanedustajilla on tarpeeksi tahtoa vaikuttaa näihin asioihin.

Siksi ei ole ihan sama keitä eduskuntaan valitaan. Minä annoin ääneni tehyläiselle, sillä hoitotyötä tehneillä kansanedustajaehdokkailla on myös ruohonjuuritason asiantuntemusta ja rutkasti arvokasta käytännön kokemusta sekä tuntemusta, jota tarvitaan lainsäädännössäkin.

Jos et ole vielä äänestänyt, käy sunnuntaina vaaliuurnilla. Jos et vielä tiedä kenelle antaisit äänesi, tutustu tehyläisiin ehdokkaisiin. Eduskuntaan tarvitaan roppakaupalla todellista muutosvoimaa. Äänestä siis tehyläistä!

Kaikkein tärkeintä on se, että käytät äänioikeuttasi!

Eduskuntavaalien blogisarjamme teemana on muutosvoima. Käsittelemme sosiaali- ja terveysalan tulevaisuutta ja asioita, joihin kansanedustajat voivat vaikuttaa tulevalla vaalikaudella.