Muutosvoimaa eduskuntavaaleihin

Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa vuoden 2023 alusta. Vihdoin toteutetaan sote-uudistus. Kevään aikana pidettiin myös eduskuntavaalit. Jatkossa hyvinvointialueet vastaavat sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä. Valtio rahoittaa toimintaa. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset jäävät kuntien palvelukseen.

Muutos parempaan voi toteutua vain, jos siihen on todellista tahtoa ja kykyä jatkuvaan uudistumiseen.

Kansanedustajien on keskityttävä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseen. Tarvitaan roppakaupalla todellista muutosvoimaa.

Siksi Tehy on koonnut päättäjille oman sote-paketin – Muutosvoima-mallin helpottamaan päätöksentekoa.

Muutosvoima-mallissa kansanedustajille annetaan kolme kovaa keinoa sote-palveluiden parantamiseen.

1. Raha
  2. Pelisäännöt
  3. Osaavat tekijät

Ilman riittävää rahoitusta ei ole mahdollista järjestää laadukkaita sosiaali- ja terveyspalveluita. Suomessa sote-palveluiden rahoituksen osuus bruttokansantuottesta on selvästi alle muiden Pohjoismaiden tason. Siksi hyvinvointialueiden rahoitusta on lisättävä.

Sote-palveluiden tuottamiseksi tarvitaan napakkaa lainsäädäntöä, joka ohjaa palveluiden tuottamista. Myös lakien noudattamista on valvottava tarkasti ja lakien noudattamatta jättäminen on sanktioitava.

Ilman koulutettuja ja motivoituneita sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisia ei ole mahdollista järjestää laadukkaita sote-palveluita. Pidetään osaajista kiinni parantamalla palkkausta ja työoloja!

Suuri Sote-keskustelu 15.3.2023

Mitä lääkkeitä sote-alan ongelmiin tarjoavat keskusta, kokoomus, kristillisdemokraatit, Liike Nyt, perussuomalaiset, ruotsalainen kansanpuolue, sosialidemokraatit, vasemmistoliitto ja vihreät? Tehy järjesti 15.3.2023 kevään kuumimman vaalipaneelin, jossa asiasta otettiin selvää.

Poliitikko, äänestitkö pakkotyölain puolesta ja miksi? Kannatatko veronkorotuksia, jotta sote-alalle saadaan lisää rahaa? Miten hoitajapula ratkaistaan? Katso alta videoklippi, johon kokosimme viime viikolla järjestämämme Suuri Sote-keskustelun keskeiset teemat:

Katso koko tallenne (1,5 h)