Äänestä aluevaaleissa tehyläistä osaamista ja vaikutusvaltaa!

Muutos parempaan voi toteutua vain, jos siihen on todellista tahtoa. Muutosvoima-blogisarjassa Tehyn asiantuntijat kertovat miten sosiaali- ja terveyspalvelut saadaan kuntoon. Muutosvoimaa – sitä me peräänkuulutamme kaikilta tulevilta sote-päättäjiltä.

Aluevaalit ovat meidän sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten ja kansalaisten kannalta merkittävimmät vaalit. Vaaleissa valitaan tuleville hyvinvointialueille, itsehallintoalueille päättäjät.

Ei, nyt ei ole kyse siitä kuka tai ketkä istuvat eduskunnassa tai kuka heiluttaa nuijaa kunnanvaltuustossa. Nyt on kyse päättäjistä, joilla on paljon ja eniten vaikutusta ja valtaa sosiaali- ja terveyspalveluiden onnistumiseen. Sote-uudistuksesta on päätetty. Tavoitteena on paremmat palvelut kaikille. Nyt on edessä toteutusvaihe, joka ei saa mennä torsoksi ainakaan päättäjien osaamattomuuden tai asiantuntemattomuuden johdosta.

Tehyläiset, jos ketkä ovat asiantuntijoita sosiaali- ja terveysalan asioissa. He ovat koulutettuja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, jotka näkevät päivittäisessä työssään, miten palvelut toimivat. Heillä on myös näkemyksiä siitä, miten esimerkiksi hoitoketjuja voidaan kehittää niin palveluiden kuin asiakkaiden ja työntekijöiden kannalta sujuvimmiksi.

On kyse päättäjistä, jotka voivat vaikuttaa hoitajapulaan – siihen, miltä hyvinvointialueesi näyttäytyy meille hoitajille työnantajana. Siitä miten osaamistamme hyödynnetään ja miten meidän ääntämme kuullaan hyvinvointialueilla.

Tulevat aluevaltuustot ovat yllättävän voimakkaita ja merkityksellisiä päätöksentekoelimiä. Olemme keränneet tietoja tehyläisistä aluevaaliehdokkaista, joita on jo yli 350. Katso onko alueellasi tehyläistä, joka on ehdolla aluevaltuustoon.

Olemme myös tehneet tuleville päättäjille selkeän reseptin, jonka avulla saadaan paremmat sote-palvelut ja torjutaan hoitajapulaa. Se on Muutosvoima-malli.  Kyse on selkeistä asioista – hoitajien palkkaus paremmaksi ja hoitajille asialliset työolot. Uusilla hyvinvointialueilla tarvitaan myös hoitotyön johtajia ja riittäviä resursseja toteuttaa hyvää hoitoa.

Kuka muu osaisi aluevaltuustoissa kertoa houkuttelevan palkkauksen merkityksestä tai paremmista työoloista, jos ei tehyläinen aluevaaliehdokas?

Käy äänestämässä viimeistään tammikuun 23. päivä. Ja katso tarkkaan kenelle äänesi annat – minä äänestin tehyläistä toteuttamaan muutosvoimaa.