Kuntoutusammattilainen pelkää koronatartuntaa työssään – kaikkea ei voi tehdä etänä

Asiakastyötä tekevistä fysioterapeuteista, toimintaterapeuteista, kuntoutusohjaajista, jalkaterapeuteista ja muista kuntoutusalan ammattilaisista joka kolmas pelkää saavansa koronatartunnan työssään. Tämä selvisi Tehyn jäsenilleen tekemässä kyselyssä.

Kuvateksti
Kuva: Harri Nurminen

Kuntoutuspalvelujen järjestäminen etäterapioina vähentää tartuntapelkoa, mutta kaikkia kontakteja ei voi korvata etänä. Etenkin sairaaloissa ja palveluasumisen yksiköissä kontaktit tapahtuvat lähikontaktissa, kasvokkain.

Kuntoutuksen ammattilaiset kohtaavat työssään päivittäin monia ihmisiä lähikontaktissa. He eivät voi olla etukäteen varmoja, ovatko asiakkaat taudinkantajia.

”Toimin eri osastoilla. En saa mistään tietää, jos maanantaina olen kuntouttanut potilasta, jolla on tiistaina koronatartunta. Itse pitää olla valppaana.”

Asiakas ei vielä tiedä tartunnastaan vastaanotolle tullessaan. Asiakkaat saattavat olla myös ajattelemattomia ja välinpitämättömiä. Kaikki eivät noudata hygieniasääntöjä tai rajoituksia, vaan he saattavat yskiä kohti terapeuttia ja unohtavat pestä käsiään. Kaikilla asiakkailla, kuten pienillä lapsilla ja muistisairailla, ei välttämättä ymmärrys riitä ehkäistä tartuntaa omilla toimilla.

Etenkin riskiryhmiin kuuluvat ammattilaiset pelkäävät tartuntaa. Yrittäjillä oli myös huoli taloudesta, jos saa tartunnan tai tartuttaa/altistaa tietämättään asiakkaita eikä sen jälkeen pysty tekemään työtään.

Kyselyyn vastanneista osa kertoi työskennelleensä koronaan sairastuneiden tai altistuneiden parissa sairaaloissa tai hoivakodeissa.

”Viikonloppuna hoidamme sairaalassa kaikkia potilasryhmiä, myös koronapotilaita. Tällä hetkellä olen karanteenissa altistuksen vuoksi.”

”Olen jo saanut tartunnan. ”

Ohjeet suojautumisesta ovat olleet epäselviä ja ristiriitaisia. Joissain työpaikoissa ei ole ollut minkäänlaisia suojaimia. Vastaajat eivät ole johdon linjauksiin tyytyväisiä.

”Suojaimia ei ole riittävästi ja ohjeita höllennetään tämän vuoksi koko ajan.”

”Puhtaalla puolella meillä ei ole edes maskeja. Meillä on jo yksikössä yksi tiimi sairastunut koronaan.”

Tartuntapelko liittyy asiakkaiden lisäksi myös työkavereihin. Isoissa työyhteisöissä, kuten sairaaloissa, on paljon henkilöstöä ja vaihtuvuus on suurta. Kaikkialla ei tiedoteta altistuneista. Osa työntekijöistä on sairastunut, ja jotkut odottavat altistuneina kotona työhön pääsyä.