Auta kollegaa tai ystävää liittymään jäseneksi

Kuulutko Tehyyn? Jokaisen tehyläisen kannattaa kysyä tätä kollegalta tai opiskelijalta.

Useiden tutkimusten mukaan iso osa 18–30 -vuotiaista nuorista kertoo ammattijärjestöön liittymisen esteenä olevan tiedon puute liittojen merkityksestä tai se, että kukaan ei ole tarjonnut jäsenyyttä. Aloittamalla keskustelun Tehystä, saatat auttaa enemmän kuin uskotkaan.

Tapaan itse työn kautta paljon alamme ammattilaisia ja opiskelijoita tapahtumissa, messuilla ja jäsentilaisuuksissa. Usein keskusteluista nousee esiin se, että Tehystä ei koeta olevan mitään höytyä. Tällöin kerron, mitä teemme ja miksi olemme olemassa. Teemme tehyläisten työelämästä ja samalla suomalaisten sote- ja kasvatusalan palveluista parempia. Työntekijöiden työsuhteiden ehdot ja edut kuten palkallinen perhevapaa tai lomat eivät ole itsestäänselvyyksiä. Näistä neuvotellaan aina uudelleen, kun työehtosopimukset ovat katkolla. Niin kuin juuri nytkin, alamme työehtosopimuksista neuvotellaan parhaillaan. Me olemme muutosvoima. Ja jäsenyys on kannanotto oman alan arvostuksen puolesta.

Kerron myös turvasta, jonka yhteisömme antaa. Me autamme työsuhdetta koskevissa kysymyksissä ja tarvittaessa viemme työsuhdetta koskevan asian oikeuteen. Lähin apu on työpaikan luottamusmies, joka hänkin on alan ammattilainen ja tuntee työpaikan asiat. Jäsenyys on kannanotto myös tämän turvan puolesta. Tuon esiin myös monet muut edut, joita jäsen saa. Tarjoamme jäsenetuna erilaisia matkailuetuja ja mm. äänikirjasovelluksen todella edullisesti, sekä työelämään kattavan vakuutusturvan, jota ei voi muuta kautta saada. Usein näiden keskustelujen kautta ymmärrys ammattijärjestöstä ja sen merkityksestä syvenee. Monesti syntyy myös päätös liittyä.

Haluan kannustaa jokaista tehyläistä puhumaan jäsenyydestä. Kerro Tehyyn kuulumattomalle kollegalle esimerkiksi, miten olet itse hyötynyt Tehyn jäsenyydestä. Oletko saanut apua työsuhteeseen liittyvässä asiassa luottamusmieheltä tai asiantuntijalta? Tai oletko osallistunut koulutukseen tai jäsentapahtumaan, käyttänyt jäsenetuja, ehkä majoittunut edullisesti? Konkreettiset ja omakohtaiset esimerkit ovat hyviä. Katso kaikki Tehyn rahanarvoiset jäsenedut.

Tehyn jäsenmaksu on edullinen, ainoastaan 1,1 % palkasta. Jäsenetuja ja Tehyn palveluita hyödyntämällä jäsenmaksun voi saada moninkertaisesti takaisin. Esimerkiksi jos kollegasi tai kaverisi joutuisi hankkimaan työsuhde- tai oikeudellista neuvontaa yksityiseltä toimijalta, on sen keskimääräinen hinta 200 €/tunti.

Tarjoa Tehyn jäsenyyttä ja auta tarvittaessa liittymislomakkeen täyttämisessä. Palkitsemme nyt suosittelusta erityisen hyvin: kun hankit viisi uutta työssäkäyvää jäsentä ajalla 15.2.–15.6., saat lunastaa 325 € arvoisia palkintoja! Voit valita palkintokaupasta lahjakortteja palveluihin, esimerkiksi hierontaan tai kuntosalille, tai laadukkaita tuotteita eri merkeiltä, kuten Balmuir, Iittala ja niin edelleen. Saat lisätietoa www.tehy.fi/suosittele.

Ole muutosvoima ja ylpeästi tehyläinen ja kerro siitä kaverillekin.