Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen on kuin kirsikka kakun päällä

Tehy järjestää 20.9. kello 16 Helsingissä Rautatientorilla mielenosoituksen ”Hallitus vie meiltä rahat ja oikeudet”. Meillä on monia syitä minkä vuoksi osoitamme mieltä. Yksi syistä on aikomus heikentää merkittävästi työntekijöiden oikeuksia. Tehyn koulutuspoliittinen asiantuntija Kirsi Coco kertoo miten aikuiskoulutustuen lakkauttaminen vaikuttaa sote-alan ammattilaisiin.

Hallitusohjelmaan on kirjattu aikuiskoulutustuen lakkauttaminen 1.8.2024. Ohjelmasta ei löydy mitään konkreettisia toimenpiteitä, joilla turvataan aikuisten kouluttautuminen jatkossa.

Kirjaus on ristiriidassa hallituksen tavoitteen koulutustason noston kanssa.

Aikuiskoulutustuen lakkauttamista on perusteltu erityisesti säästöillä, sillä se pitäisi mahdolliset tuensaajat töissä ja nostaisi näin työllisyysastetta.  Kuitenkaan aikuiskoulutustuen lakkauttamisesta säästyneitä varoja ei ole mahdollista siirtää valtion budjettiin, koska suurimman osan siitä rahoittavat työnantajat ja työntekijät.

Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen vaikuttaa erityisesti sote- ja kasvatusalaan.

Viime vuonna aikuiskoulutustuen saajista 45 prosenttia opiskeli ammattikorkeakoulussa. Naisia tuen käyttäjistä oli 76 %. Valtaosa tuensaajista suorittaa tutkintoon johtavaa koulutusta. Aikuiskoulutustuen hakijamäärät myös nousivat viime vuonna.

Sote-alan ammattihenkilöt ovat suurin aikuiskoulutustuen käyttäjäryhmä. Toiselta alalta sotealalle vaihtaneita oli vuonna 2022 6364 ja sotealalla jatkokouluttautuneita 3572.

Aikuiskoulutustuki mahdollistaa alanvaihdon ja uralla etenemisen sosiaali- ja terveysalalla. Esihenkilö, johtaja- ja asiantuntijatehtävät edellyttävät vähintään YAMK-tutkintoa sote-alalla. Alan harjoittelut ovat palkattomia ja siksi niihin tarvitaan aikuiskoulutustukea.

Sote-alan ammattilaiset ovat kuormittuneita, siksi opiskelu mahdollistaa hengähdystauon sekä vaikuttaa työssä jaksamiseen. Opiskelu mahdollistaa myös toisenlaiset työtehtävät samalla työnantajalla.

Suomi ja koko maailma kärvistelevät hoitajapulan johdosta. Päätös lakkauttaa aikuiskoulutustuki lisää työvoimapulaa alalla ja menetämme entistä enemmän näitä korkeasti koulutettuja osaajia, joita maamme terveydenhuolto niin kipeästi tarvitsee.

Hallituksen tarjoama ”kakku” sisältää useita työntekijöiden oikeuksien heikennyksiä ja päätöksiä, joiden johdosta ala on vaarassa jäädä ikuiseen palkkakuoppaan.

Kuin kirsikkana tuon hallituksen kakun päällä on aikuiskoulutustuen lakkauttaminen. Toimenpide, jonka ansiosta naisten mahdollisuudet jatkokouluttautumiseen heikkenevät merkittävästi.

Tule mukaan mielenosoitukseemme ”Hallitus vie meiltä rahat ja oikeudet” Rautatientorille 20.9. kello 16 alkaen.