Hallitus vie meiltä rahat ja oikeudet – osallistu mielenosoitukseen!

Järjestämme sote-alan pelastamiseksi mielenosoituksen keskiviikkona 20.9.2023 Helsingin Rautatientorilla. Kutsumme kaikki alan tulevaisuudesta huolestuneet tehyläiset ja muut kansalaiset mukaan!

Hallitus kaavailee rajuja heikennyksiä työntekijöiden oikeuksiin ja sote-alan rahoitukseen. Toimet pahentaisivat alamme kriisiä ja hoitajapulaa entisestään, siksi kokoonnumme nyt yhdessä osoittamaan mieltä. Tulemme tekemään kaikkemme estääksemme maan hallituksen naisvaltaista sote-alaa uhkaavat suunnitelmat.

Ohjelma

Mielenosoitus alkaa keskiviikkona 20.9.2023 klo 16 Helsingin Rautatientorilla, josta marssimme yhdessä eduskuntatalolle. Tilaisuudessa puheenvuoroja käyttävät mm. puheenjohtaja Millariikka Rytkönen sekä lukuisat tehyläiset. Juontajana toimii Katja Ståhl. Tilaisuus päättyy noin klo 18. Tarjolla on myös kahvia ja pullaa. Mielenosoitukseen osallistutaan omalla ajalla.

Osallistu

Ota mielenosoitukseen mukaan oma kyltti tai banderolli! Jaa tapahtumasta someen tunnelmia tunnisteilla #tehy #hallitus. Tägää myös Tehy!

Jaa verkostoillesi kutsua mielenosoitukseen. Tästä voit ladata paketin somebannereita tiedottamisen avuksi. Linkitä aina osoitteeseen tehy.fi/mielenosoitus (tämä sivu).

Liity mukaan myös Facebook-tapahtumaan ja kutsu kaverisikin! https://fb.me/e/34V7nen1r

Kuljetukset mielenosoitukseen

Paikalle kannattaa tulla julkisilla kulkuvälineillä. Järjestämme myös ilmaisia kuljetuksia mielenosoitukseen ympäri eteläisempää Suomea. Tehyn bussien reitit:

Jyväskylä-Lahti-Helsinki
Tampere-Valkeakoski-Lempäälä-Hämeenlinna-Riihimäki-Helsinki
Turku-Salo-Lohja-Helsinki

Ilmoittautuminen bussikuljetuksiin on päättynyt ti 19.9. klo 12!

Lisätietoja: [email protected]

Myös osa ammattiosastoista järjestää yhteiskuljetuksia mielenosoitukseen. Tiedustele mahdollista kuljetusta omasta ammattiosastostasi.

Hallituksen kaavailemat heikennykset

Hallitusohjelmassa on monia heikennyksiä, jotka vaikuttavat sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden oikeuksiin. Sote-alan rahoitusta myös kiristetään merkittävästi, mikä heikentää sosiaali- ja terveyspalveluiden toteutumista hyvinvointialueilla.

Heikennyksiä ovat esimerkiksi:

Vientialojen palkankorotukset määräisivät muiden alojen – myös hoitajien palkat.

• Palkkatasa-arvo ei toteudu vaan naisvaltaiset alat työnnetään ikuiseen palkkakuoppaan. Muutos puuttuu myös ammattiliittojen vapaaseen neuvotteluoikeuteen.

Määräaikainen työsopimus voidaan määrätä jatkossa vuodeksi ilman erityistä perustetta.

• Työsopimusten perusteeton ketjuttaminen lisää työelämän epävarmuutta. Vaikutukset kohdistuvat erityisesti nuoriin ja naisiin. Myös raskaus- ja perhevapaasyrjintä yleistyvät.

Suojelutyön järjestämisestä säädetään ristiriitatilanteessa lailla.

• Lakko-oikeutemme on vaarassa! Laki rajoittaa erityisesti sote-alan lakko-oikeutta. Muutos on tarpeeton, koska lainsäädäntö turvaa jo asian.

Työntekijän irtisanomissuojaa heikennetään. Jatkossa työntekijän henkilöperusteiseen irtisanomiseen riittää asiallinen syy, kun nyt tarvitaan asiallinen ja painava syy.

• Potkujen antaminen myös hoitajille helpottuu. Tämä heikentää merkittävästi työsuhdeturvaa.

Ensimmäinen sairauspoissaolopäivä muuttuu palkattomaksi.

• Työntekijälle tulee kohtuuton tulonmenetys ja sairaana töihin tuleminen lisääntyy.

Ympärivuorokautisen hoivan 0,7 henkilöstömitoitus tulee voimaan vasta 1.1.2028.

• Hoitajat uupuvat, kun työkavereita on liian vähän. Alan veto- ja pitovoima heikkenee. Hoidon laatu kärsii.

Aikuiskoulutustuki lakkautetaan 1.8.2024.

• Hoitajien jatkokoulutusmahdollisuudet romahtavat. Tukea on käytetty sosiaali-, terveys- ja varhaiskasvatusalalla paljon esimerkiksi YAMK-tutkintoon ja erikoistumiskoulutuksiin.