Löytyykö työpaikaltasi kiusaajia?

Vähintään joka neljäs on kokenut epäasiallista kohtelua tai kiusaamista työpaikalla Kevan työhyvinvointitutkimuksen mukaan. On surullista, että kuntatyössä terveysala nousee tilastoissa kärkeen. Miten on mahdollista, että olemme toisten auttajia ja toisten kiusaajia?

Työpaikkakiusaamisen tunnistaminen ei ole helppoa työpaikan arjessa. Myös kiusaamiseen puuttuminen ei ole helppoa. Ohimenevä huono kohtelu ei ole työpaikkakiusaamista, mutta kun se toistuu ja on systemaattista, puhutaan työpaikkakiusaamisesta. Kiusaaja voi olla työntekijä tai esimies ja se voi kohdistua esimieheen, toiseen työntekijään tai omaan alaiseen. Ilmenemismuotoja ovat mm. pahan puhuminen, toisen kyseenalaistaminen, mitätöiminen tai fyysinen väkivalta.

Työpaikkakiusaaminen on kiusatuksi tulleen henkilökohtainen kokemus. Kukaan ei voi toisen tunteita kokea. Kiusatulla on vastuu kertoa kiusaajalle, että kokee toisen käyttäytymisen epäasialliseksi. Tiedämme, että ajan myötä kiusatun työhyvinvointi heikkenee. Hänen itsetuntonsa on nujerrettu. Hänen on vaikea nousta alistetusta asemasta ja alkaa vaatia oikeuksiaan. Luovuttaminen ja työpaikan vaihto saattavat tuntua paljon helpommalta vaihtoehdolta.

Esimiehellä on tärkeä rooli työyhteisössä. Johtaminen ratkaisee millaista käytöstä työpaikalla sallitaan. Esimiehellä on velvollisuus puuttua asiaan huomattuaan kiusaamista. Mutta myös koko työyhteisöllä on vastuu puuttua siihen. Työpaikkakiusaaminen on rikoslain mukaan rangaistava teko. Ja kaikkien näiden velvollisuuksien, vastuiden ja rangaistusten jälkeenkin joka neljäs joutuu kiusatuksi.

Puuttumiseen on kehitetty selkeät toimintaohjeet, mutta aina prosessi ei mene kuin Strömsössä. Pahimmassa tapauksessa kiusattua voidaan alkaa syyttää tilanteesta. Ei ole täysin tavatonta sekään, että pahimmillaan kiusattu koetaan työyhteisössä hankalaksi hänen ottaessaan vaikean asian esille ja hänet siirretään toiseen työyksikköön.

Työpaikkakiusaaminen on arka aihe keskustelulle. Nyt on kuitenkin katsottava totuutta silmiin.

Tehy järjestää teemasta jäsenillan, jolloin jäsenillä on mahdollisuus kertoa kokemuksiaan työpaikkakiusaamisesta joko puhelimitse tai sähköisesti, nimellä tai nimettömänä. Jäseniltaa seuraa STOP työpaikkakiusaamiselle -seminaari 28.4.2015, jossa käsitellään epäasiallista kohtelua – miten se ilmenee ja mitkä vaikutukset sillä on organisaatioissa. Jäsenillasta ja seminaarista löydät lisää tietoa Tehyn verkkosivuilta.

Käyttäjän Tehy kuva

Jan-Olof Eriksson 27.2.2015

Jouduin poistamaan tästä yhden kommentin, koska viestissä näkyi liikaa tunnistetietoja. Julkisilla sivuilla kannattaa puhua tällaisista asioista aika yleisluonteisesti, tässä blogissa emme voi lähteä selvittelemään yksittäisiä tapauksia.

Aihe on tärkeä, siksi otamme mielellämme vastaan tarkempia kokemuksia työpaikkakiusaamisesta, ne kannattaa lähettää osoitteeseen [email protected].

Ystävällisin terveisin,Jan-Olof Eriksson, verkkotiedottaja, Tehy

entinen vapaaajan ohjaaja 4.3.2015

lähes 20 vuotta sitten olin päiväkeskuksessa vapaaajan ohjaana ja tein kaikenlaisia muitakin hommia ko. paikassa päivän mittaan, mm. autoin monenlaisissa-asioissa vanhuksia ja vammaisia, mm. alkoholistin sain lopettamaan ryyppäämisen ja kalja velat maksamaan kauppaan. siitä seurasi se että vajavainen monella tapaa oleva mies luuli että on automaattista että rakastun häneen kun autan häntä, kun kerroin että minulla on mies ystävä enkä ole kiinostonut vaikka hän kehuu hänelläki seisovan, kukilla ja liköörillä en ollut lahjottavissa, siitä alko kiusaaminen yritin saaha paikan epäpätevältä johtajalta ja sosiaalijohtajalta ym. apua tilanteeseen kun en saanut olla kotonakaan rauhassa, tätä jatku monta vuotta, kunnes ymmärsin itse että kukaan muu ei välitä minun elämästä , olivat vain tyytyväisiä kun vammainen ei enää käyttänyt sosiaalihuoltoa rahastuspaikkana. sain vaihettua työpaikkaa kunnan sisällä ja lähin opiskelemaan ja sitä myötä toiselle paikkakunnalle töihin. kaikki kiusatuksi tullevat ottakaa ohjat omasta elämästä ja vaatikaa oikeutta ja jos mahollista muuttakaa työpaikkaa.

Kiusaamisesta vahvistunut 30.4.2015

Työpaikkakiusaamista kokeneena tiedän, että ainut tapa irrottautua työpaikkakiusaajasta on työpaikan vaihdos ja se jos mikä kannattaa myös aika ajoin muutenkin. Lähi- ja etäesimieheni halusivat uskoa kiusaajaani, olihan heille enemmän hyötyä hänestä kuin minusta yksityiselämässäänkin.Nyt opiskelen uuteen ammattiin ja nautin siitä, tuskin palaan enää koskaan hoitotyöhön. Kohdallani työpaikkakiusaamiseen puuttumattomuus johti siihen, että Suomi menetti lisää yhden korkeasti koulutetun, laajan ja pitkän työkokemuksen omaavan hoitajan. Jälkeläisiäni ja kaikkia muitakin lähipiirin nuoria olen kieltänyt lähtemästä hoitotyöhön, se kun on ainut ammattiryhmä mikä pitää sisällään vain nynnyjä tai kiusaajia. Missä asioihin ei uskalleta puuttua, vaan istutaan palaverista palaveriin saamatta mitään aikaan ja kielletään koko ongelmasta puhuminen.En ikävöi menneitä. Oikeastaan kiusaajani ansiosta elelen nyt mielenkiintoista opiskelija - työntekijä aikaa ja opin erottamaan narsistin jo kaukaa. (Kiitos siitä Enontekiön ja Helsingin ASPA:n )

Kommentti Entinen muuttomies 25.10.2015

Muuttoalalla, ilman työehtosopimuksia ja muita perusoikeuksia kiellettyinä, nuorukaiset eivät muuta enää kyenneet, selkä seinään vasten ajettuina, he tekivät tämän aiheeseen perustuvan RAP-biisin :https://www.youtube.com/watch?v=Gjeyj0QsoW8

Käyttäjän Oma apu, paras apu  kuva

Teidän tapauksia, joissa TEHY ei ole puuttunut räikeään työpaikkakiusaamiseen, joten pidän tätä blogia - ja TEHYä melko tekopyhänä.

Työpaikkakiusaaminen tulee saada loppumaan. TEHY ei siinä auta. Syynä on joko kyvyttömyys tai välinpitämättömyys. Jäsenmaksut kelpaavat kyllä.

Käyttäjän Eki Pering kuva

Miksi Tehy ei puutu työpaikkakiusaamiseen kuin juhlapuheissa? Tehy on munaton liitto, joka nuoleskelee työnantajia. Hoitajat kärsivät.