Työsuojelu esille vastaanottokeskuksissa

Vastaanottokeskuksia on perustetuttu nopealla aikataululla ympäri Suomea suuren turvapaikanhakijoiden määrän vuoksi. Keskukset ovat tulleet tarpeeseen. Vastaanottokeskustoimintaa Suomessa harjoittavat kunnat, yritykset tai järjestöt. Erilaiset yritykset kiinnostuivat kovasti asiasta. Mediassa on käyty kiivasta keskustelua tapahtumista vastaanottokeskusten ympärillä. Mutta mitä tapahtuu seinien sisällä?

Kiitosta on syytä antaa usean keskuksen nopeasta käynnistämisestä, mutta toisaalta olemme saaneet myös huolestuttavia viestejä työntekijöiltä heidän jaksamisestaan. Suurin huolen aiheeni onkin työntekijöiden työsuojelu.

Vastaanottokeskukset järjestävät majoituksen lisäksi sosiaali- ja terveyspalveluja. Tämä on erittäin haasteellinen tehtävä ottaen huomioon, miten erilaisista olosuhteista nämä asiakkaat tulevat. Heidän perustarpeensa ja terveydentilansa arviointi vaativat erityistä osaamista ja perehdytystä. Hoidossa korostuvat erityisesti terveyden tilan arviointi, sairauksien tunnistaminen sekä henkisen tuen antaminen. Onko näiden vastaanottokeskusten henkilökunta saanut tarvittavan perehdytyksen näihin asioihin?

Turvallisten ja terveellisten työolosuhteiden luominen vaatii suunnittelua ja yhteisesti sovittuja sääntöjä. Ymmärrettävästi näin nopeasti käynnistetyssä toiminnassa saattaa olla joitain käytännön puutteita. Työtilat eivät välttämättä ole täysin toimivat, työvälineet saattavat olla puutteelliset ja työntekijöiden yhteistyö ei ole vielä hioutunut yhteen. Näissä olosuhteissa työnantajalla onkin tärkeä rooli taata työntekijälle työturvallisuus.

Työturvallisuuslain mukaan työnantajan on selvitettävä ja tunnistettava työstä, työtiloista, työympäristöstä ja työolosuhteista aiheutuvat haitta- ja vaaratekijät. Tämän arvioinnin perusteella puutteet tulee pyrkiä poistamaan tai arvioida, mikä merkitys niillä on työntekijän terveydelle tai turvallisuudelle. Nyt rehellisyyden nimissä käsi ylös, jotka ovat tämän arvioinnin tehneet?

Vastaanottokeskusten työntekijät työskentelevät kovan paineen alla. He kohtaavat asiakkaita, jotka tarvitsevat fyysistä apua ja henkistä tukea. Mutta saavatko he itse riittävästi tukea ja työnohjausta työssään?