Euroopassa koronalisiä jaettu - milloin Suomi maksaa koronalisää hoitajille?

Kiitoksia, taputuksia ja juhlavalaistuksia. Ne lämmittävät toki hoitajien mieltä, mutta eikö Suomi oikeasti pysty parempaan? Monissa Euroopan maissa on maksettu koronalisiä tai muuten huomioitu palkassa koronan aiheuttama haitta.

kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Islannissa hallitus antoi jo huhtikuussa miljardin islannin kruunun (noin 6,3 m €) suuruisen valtiontuen käytettäväksi terveydenhuollon ammattilaisten koronalisiin.

Saksassa maksettiin heinäkuussa vanhustenpalveluissa työskentelevälle hoitohenkilöstölle 1500 euron veroton kertakorvaus. Avustuksen saivat niin sairaanhoitajat, lähihoitajat kuin henkilökohtaiset avustajat. Pienempiä 500–900 koronaeuroja annettiin muissa tehtävissä toimiville.

Norjassa korotettiin maaliskuussa koronaylitöistä maksettavia ylityökorvauksia.

Alankomaissa hallitus päätti maksaa maan jokaiselle lähi- ja sairaanhoitajalle, siivoojalle ja laitoshuoltajalle eri sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissä 1000 euron kertakiitoksen. Yli 800 000 työntekijää kiittää.

Ranskassa myönnettiin jo keväällä työtehtävien mukaan 500–1500 euron veroton koronakorvaus. Heinäkuussa hallitus kiitti hoitohenkilöstöä keskimäärin 183 €/kk palkankorotuksella. Elokuussa hallitus varasi 160 miljoonaa euroa kotihoidon työntekijöiden koronabonuksiin.

Walesissa on maksettu elokuussa 570 punnan kertakorvaus kaikille yli 67 000 sosiaalialan työntekijöille.

Itävallassa kiitetään sote-henkilöstöä 500 euron koronabonuksella.

Portugalissa terveysalan työntekijöille annetaan koronakertakorvaus, joka on 50 % peruspalkasta. Lisäksi kertyy ylimääräisiä vapaapäiviä koronatehtävissä tehdyistä tunneista ja ylityötunneista.

Belgiassa on pöydällä ehdotus 300 euron koronakorvauksesta, joka annettaisiin lahjakorttina käytettäväksi erilaisiin palveluihin.

Tšekin tasavallassa koronakorotuksia on tehty etulinjassa työskentelevien tuntipalkkoihin.

Ruotsissa on maakunnittain sovittu monista erilaisista korotuksista: lomien pakkosiirroista on maksettu kertakorvauksena 1450 euroa, teho-osastoilla työskenteleville on maksettu 1925 euroa kertakorvauksena tai jokaiselle koronapotilaan kanssa työskentelevälle maksettu 385 euroa/kk koronakorvausta.

Tehy ja SuPer vaativat jo keväällä koronalisää, mutta vastausta valtiovallalta ei ole saatu. Eilen Tehy vaati, että koronalisä on otettava esiin syyskuun budjettiriihessä.

Nyt on juuri oikea aika korjata asia budjettiriihessä ja kaivaa rahat koronakiitoksiin kuten muissa maissa hallitukset ovat tehneet. Muuten hallitus voi sanoa hoitohenkilöstölle kiitos, anteeksi ja näkemiin. Kiitos, kun jaksoitte tähän asti. Anteeksi, että emme huomioineet paremmin. Näkemiin ja onnea uuteen.

Lisää eri maiden koronakorotuksista linkistä.