Kettu, pihlajanmarjat ja hoitajien palkat

Ketun mielestä pihlajanmarjat olivatkin happamia. Mutta osaatko sanoa, mikä on se, mitä suomalaiset haluavat ja kansanedustajat haluavat, mutta kaksi palkansaajia edustavaa työmarkkinakeskusjärjestöä Akava ja SAK vastustavat? Oikea vastaus on hoitajien palkankorotukset.

kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa

Kun googlettaa ”hoitajapula”, hakutuloksista ei tule loppua. Alla vain otos aihetta koskevista otsikoista, joita tulee lisää lähes päivittäin.

Hoi­ta­jien jouk­ko­pa­ko ja sai­ras­te­lut ruuh­kaut­ti­vat Ro­va­nie­men ter­vey­sa­se­mat: Vas­taan­otol­le ei pääse, pu­he­lin­pal­ve­lus­sa on vii­vet­tä, verk­ko­asioin­ti pysyy sul­jet­tu­na / Lapin Kansa 20.9.2021
Työvoimapula ajoi kotihoidon kriisin partaalle: Hoitaja painaa tuplavuoroa, eikä silti ehdi aina pestä tai lääkitä asiakasta ajallaan/ Yle 18.9.2021
SuPerin Silja Paavola: Hoitajapulalla kohtalokas ja kallis seuraus vanhuksille – "Hoidettava laitetaan pyörätuoliin tai rollaattoriin/ MTV uutiset 7.9.2021
THL: Lakiin sidotun vanhuspalveluiden henkilöstömitoituksen alittaa 10 prosenttia ympärivuorokautisista yksiköistä/ Yle 6.9.2021
Hoitajapula räjähtää silmille, mutta palkoista ei saa puhua mitään – Päättäjät pakoilevat nyt vastuutaan tärkeimmistä palveluista / Talouselämä 6.9.2021
Hoitajapula kriisiytynyt: Sadat vanhukset jääneet ilman luvattua hoivapaikkaa – ”Hallituksen katsottava peiliin” / Iltalehti 4.9.2021
Hoitajapula pahenee Suomessa nyt nopeasti – ”Tarvitsemme kymmenien tuhansien hoitajien työperäistä maahanmuuttoa” / Mediuutiset 2.9.2021
KYSin hoitajapula: Jos resurssia ei lisätä, voidaan joutua valitsemaan, mitä toimintoja KYSillä voidaan pitää auki / Savon Sanomat 31.8.2021
Hoitajapula: ”Jokainen osa terveydenhuoltoa jumittunut” – Päivystyksistä tuli ongelmien valuma-altaita / Suomen Kuvalehti 19.8.2021
Hoitajapula horjuttaa jo terveydenhuoltoa. Moni hoitaja vaihtaa nyt alaa, koska työ on raskasta ja palkka on huono. / HS 14.8.2021
Husin päivystysten ruuhkat paisuivat kymmen­tuntisiksi – viileämpi sää tuo hetken helpotuksen, mutta hoitaja­pula vetää terveyden­huoltoa jatkuvasti äärimmilleen / HS 21.7.2021
Hoitajapulan uusi seuraus: terveyskeskuksia suljettu Pohjois-Karjalassa viikoiksi – "Vaje on merkittävästi pahentunut" / Yle Uutiset 20.7.2021
Hoitajapula rasittaa henkilöstöä ja viivästyttää hoidon saamista Päijät-Hämeessäkin: "Tilanne on todella kamala ja hoitajia uuvuttava" / ESS 2.7.2021
Hoitajapula johtanut ongelmiin ympäri Suomea, potilaspaikkoja suljetaan – Tehy: "Nyt on ihan viimeinen hetki herätä" / MTV uutiset 2.5.2021
Edessä on ennennäkemätön hoitajapulaHoitoala pitää tehdä houkuttelevaksi. Palkkaus ja työolot eivät nyt ole kunnossa. / AL 29.5.2021

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyn kesällä tehdyn kyselyn mukaan alanvaihtoa on harkinnut lähes 90 % vastaajista, ja alle 30-vuotiaista hoitajista alanvaihtoa on harkinnut 95 %. Alanvaihtoon houkuttaa parempi palkka muualla sekä vähäisempi psyykkinen kuormitus.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin kesäkuussa 2021 teettämän tunnetutkimuksen mukaan yli puolet SuPerin jäsenistä kokee negatiivisia tunteita omalla alalla työskentelyä kohtaan. Negatiiviset tunteet ovat vahvasti yhteydessä alan vaihtoa koskevaan harkintaan. Jäsenistä noin 60 prosenttia on harkinnut alanvaihtoa vähintään kuukausittain. Keväällä 2020 tehdyn selvityksen mukaan lähes 40 prosenttia 21–35-vuotiaista harkitsi jatkuvasti alanvaihtoa.

Hoitajapulan seurauksena terveyspalvelut ja vanhustenhoito ovat kriisissä jo nyt. Eikä pula helpotu tulevaisuudessa, ellei palkkaa ja työoloja korjata.

Yle kysyi elo-syyskuun vaihteessa kansanedustajilta, pitäisikö hoitajien saada muita työntekijöitä parempi palkankorotus seuraavalla työmarkkinakierroksella. Kyselyyn saatiin vastaukset 115 edustajalta, joista 70 vastasi kyllä ja kolme ei. Mielipidettään ei osannut sanoa 42.

Ylen kysely ei miellyttänyt työmarkkinakeskusjärjestöjä Akava ja SAK. Edellä mainitut keskusjärjestöt lähestyivät HS 29.9.2021 uutisen mukaan syyskuun lopussa kaikkia kansanedustajia kirjeellä, jossa kehottivat näitä olemaan puuttumatta palkankorotuksiin tai työmarkkinaneuvotteluihin.

Kansanedustajien aivan aiheellinen huoli koko yhteiskuntaa uhkaavasta sosiaali- ja terveydenhuollon kriisistä sekä henkinen tuki hoitajien muita suuremmalle palkankorotukselle hermostuttivat Akavan ja SAK:n. Kirje kansanedustajille teki samalla näkyväksi yhden näiden keskusjärjestöjen todellisen tavoitteen neuvottelupöydässä. Se ei valitettavasti liity omien jäsenten työehtojen parantamiseen vaan tavoitteena on estää hoitajien palkankorotukset.

Palataan kettuun ja pihlajanmarjoihin. Tuttu tarina taitaa kertoa kateudesta. On oikeasti surullista, että Akava ja SAK eivät halua ottaa tosissaan kansalaisten ja kansanedustajien huolta sosiaali- ja terveydenhuoltomme tulevaisuudesta. Vielä surullisempaa on, että nämä keskusjärjestöt kertovat edustavansa työtekijöitä, mutta tekevät kaikkensa estääkseen palkankorotuksia osalle työntekijöistä, joista osa on myös heidän omia jäseniään.

Kaikille hoitoalalla työskenteleville tärkeä tieto on, että kansanedustajat näkevät hoitajapulan merkityksen ja ovat huolissan sosiaali- ja terveydenhuollon tulevaisuudesta. On tärkeää tietää myös, ketkä liitoista ja keskusjärjestöistä ovat hoitajien palkankorotusten kannalla. Viimeistään nyt on selvää, että neuvottelukierroksella 2022 koulutetun hoitohenkilöstön kannattaa kuulua niihin järjestöihin, jotka oikeasti ajavat hoitajien asiaa – Tehyyn ja SuPeriin!

Millariikka Rytkönen
Tehyn puheenjohtaja