Postin tuo Pate jokaisen luo – stoppi työehtosopimusten shoppailulle

Kuva: iStock

Posti sohaisi ampiaispesään, kun se ilmoitti siirtävänsä pakettilajittelun toisen työehtosopimuksen piiriin 1.11.2019 lukien. Temppu tarkoittaisi roimaa palkanalennusta noin 700 työntekijälle. Muutoksella posti kertoo tavoittelevansa 150–200 miljoonan euron säästöjä.

Posti on tehnyt hyvää tulosta. Liikevaihto on kasvanut erityisesti paketti- ja verkkokaupassa. Miten voi olla mahdollista, että Posti noin vain siirtää työntekijöitä halvemman työehtosopimuksen piiriin vain kasvattaakseen voittojaan?

Työnantajat harvoin vaihtavat liittoa muun tarkoituksen kuin halvemman sopimuksen takia. Tällä sinänsä laillisella tempulla on oma nimikin. Sitä kutsutaan työehtosopimusshoppailuksi.

Suomessa työntekijöiden työsuhteessa noudatettavasta työehtosopimuksesta päättää yksin työnantaja. Järjestäytymällä toiseen työnantajaliittoon työnantaja voi yllättäen vaihtaa kaikkien työntekijöidensä työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavaa sopimusta. Eikä työntekijöillä ei ole asiassa sananvaltaa. Siis laillista sananvaltaa.

Posti shoppaili harvinaisen törkeästi. Se perusti vuonna 2017 tytäryhtiön, joka liittyi eri työnantajaliittoon kuin Posti ja suunnitteli siirtävänsä sinne vanhan toiminnon henkilöstöineen. Tällä silmänkääntötempulla Posti suunnitteli ryhtyvänsä noudattamaan uusia, työnantajalle megaedullisia työehtoja.

Kyseessä olisi ollutkin ihan työnantajan unelmadiili ilman tylsää ay-liikettä, jonka jäsenet eli tällä kertaa Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n väki ilmaisi vastalauseensa ainoalla käytettävissä olevalla keinolla eli lakolla. Hyvä paulaiset!

Valitettavasti Posti ei ole ainoa kikkailija. Ilmiö on yleinen. Sote-alalla taistelimme pari vuotta sitten Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:n kanssa. Se yritti Palvelualojen työnantajat PALTA ry:hyn järjestäytymällä leikata työntekijöiden palkkoja ja muita etuja.

Kelvoton yritys kaatui tällöinkin lakkoon ja rohkeiden tehyläisten sinnikkääseen vastustukseen. Työnantaja palautti vanhat työehdot, järjestäytyi tovin jälkeen alan työehtosopimuksia neuvottelevaan Hyvinvointiala HALI ry:hyn ja noudattaa nykyään terveyspalvelualan työehtosopimusta.

Miksi työntekijät pitää ajaa lakon partaalle? PAU keskeytti työtaistelutoimet eilen valtiovallan puututtua asiaan. Eikö olisi jo aika muuttaa vuodelta 1946 peräisin olevaa työehtosopimuslakia siten, että työsuhteissa olennaisesti vaikuttavaa työehtosopimusta ei saisi muuttaa vain toisen osapuolen eli työnantajan mielen mukaan? Eikä ainakaan puhtaan voitontavoittelun himossa.

Tsemppiä paulaisille tuleviin tes-neuvotteluihin!

Toivotaan, että jälleen aamuin ani varhain, kun aika on parhain, silloin Pate onnellinen on. Pate tosi onnellinen on.