Missä neuvotteluja käydään – neuvottelupöydässä vai netissä?

Kuvateksti
Kunta-alan neuvotteluja on käyty marraskuusta lähtien. Kuva: Emmi Korhonen/Lehtikuva

Tehyn ja Superin tavoitteena on tällä kierroksella neuvotella koulutetulle hoitohenkilöstölle oma työehtosopimus. Olemme esittäneet tavoitteemme Kuntatyönantajille (KT) neuvottelupöydässä, mutta toistaiseksi kanssamme on kieltäydytty edes keskustelemasta asiasta.

15.1.2018 KT julkaisi nettisivuillaan blogi-kirjoituksen, jossa argumentoitiin, miksi KT ei näe tarpeellisena vaatimustamme. Ihan mukava kuulla KT:n perustelut, mutta ikävää, että käymme keskustelua netin välityksellä emmekä neuvottelupöydässä.

Kirjoituksessa viitataan vuoden 2007 työtaisteluun ja sitä seuranneisiin tapahtumiin. Myös me toivomme tällä kertaa erilaista tapahtumankulkua. Se onnistuu kuitenkin vain neuvottelemalla. Tehy ja SuPer eivät tavoittele sopimusta vain omalle jäsenkunnalleen vaan koko koulutetulle hoitohenkilöstölle, josta edustamme ehdotonta enemmistöä.

Lisäksi KT – ehkä tarkoituksella – sotkee asiaan sote- ja maakuntauudistuksen. KT kertoo näkevänsä sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenä kokonaisuutena, eikä tämän takia ole kiinnostunut neuvottelemaan pelkästään hoitajia koskevasta sopimuksesta. KT:n ajatus on ristiriitainen, koska samassa blogissa kuitenkin todetaan, että lääkärit tulisivat jatkossakin pysymään erillissopimuksessaan. Eivätkö lääkärit kuulu sosiaali- ja terveydenhuoltoon?

On ymmärrettävää, ettei KT halua näissä neuvotteluissa keskustella kanssamme omasta työehtosopimuksesta. KT pyrkii lykkäämään asiaa sote-uudistuksen varjolla siihen hetkeen, jolloin työrauhavelvoite on voimassa. Silloin on epäilemättä työnantajapuolen mukavampi neuvotella sopimusrakenteista kuin nyt.

Käynnissä olevissa neuvotteluissa sovitaan kunnan yleisestä virka- ja työehtosopimuksesta. Tehyn ja SuPerin tavoitteena on muodostaa oma työehtosopimus koulutetulle hoitohenkilöstölle. Koulutettua hoitohenkilöstöä on yhteensä yli 130 000. Meidän mielestämme tämä porukka ansaitsee oman sopimuksen, jonka puitteissa voidaan paremmin kehittää työaika- ja palkkaehtoja. Vaatimus ei ole mielestämme kohtuuton. Opettajilla (62 000), lääkäreillä (17 000) ja jopa muusikoilla ja näyttelijöillä (820) on omat sopimuksensa ja paljon pienemmillä henkilöstömäärillä.

Kukaan ei voi vielä varmasti sanoa, että sote-uudistus tulee ja sopimusjärjestelmä sen myötä muuttuu. Me elämme tässä ja nyt. Haluamme kehittää myös seuraavan sopimuskauden aikana koulutetun hoitohenkilöstön työehtoja – ihan niin kuin lääkäritkin tekevät.