Kuva: Leena Louhivaara

Miksi Tehy ja SuPer eivät hyväksyneet valtakunnansovittelijan ratkaisuesitystä?

Olisitko Sinä hyväksynyt diilin, jossa sairaanhoitajan, ensihoitajan, terveydenhoitajan, fysioterapeutin, esimiehen, johtajan, lastenhoitajan, röntgenhoitajan, bioanalyytikon, kätilön, lähihoitajan ja muiden koulutettujen hoitohenkilöiden

• palkankorotustaso jää alle sen, mitä on sovittu muille aloille?
  • kiky-tunnit jatkuvat palkattomina lokakuuhun saakka?
  • työaikaan tulee heikennyksiä korvauksena työnantajalle kiky-tuntien poistamisesta?
  • työnantajan oikeutta siirtää työntekijä koronakriisin takia toisiin tehtäviin pidennetään kahdeksasta viikosta jopa 7,5 kuukauteen palkanalennuksin

Esitys ei todellakaan vaikuta yleisen linjan mukaiselta.

Lisäksi suurin osa valmiuslakien ikeen alla työtä tekevistä olisi jätetty ns. koronakorvauksen ulkopuolelle. Pienehkön korvauksen olisivat saaneet ainoastaan erikoissairaanhoidossa ja lähinnä tehohoidossa työskentelevät – jos hekään. Työnantaja olisi saanut täysin vapaasti päättää, kenelle korvaus maksetaan. Koko korvaus tai suurin osa siitä olisi voitu suunnata pelkästään esimerkiksi lääkäreille. Ei ole oikeudenmukaista eikä kohtuullista.

Varhaiskasvatuksen kokonaisuus olisi pilkottu siirtämällä varhaiskasvatuksen opettajat OVTES:iin. Tämä olisi luonut saman katon alle samantyyppistä työtä tekeville eri työehdot. Minusta tämäkään ei kuulosta tasapuoliselta kohtelulta.

Sote-alan työntekijöiden oma työehtosopimus olisi tullut voimaan vasta tämän sopimuskauden jälkeen eli 1.3.2022. Työehdot olisivat olleet kytkettyjä KVTESiin vuoden 2022 loppuun saakka. Ja senkin jälkeen sotesopimus olisi niitattu kunta-alan yleiseen palkkakehitykseen. Mitään todellista palkka- ja työaikajärjestelmien kehittämistä lääkäreiden ja opettajien tapaan ei siis olisi meille sallittu. Esitys näytti vahvasti siltä, että sote-alan työntekijät eivät edelleenkään olisi aidosti saaneet oikeutta neuvotella ja sopia työehdoistaan.

Kaiken tämän päälle valtakunnansovittelija esitti juridisesti mahdotonta sitoumusta osana virka- ja työehtosopimusta. Meidän olisi pitänyt sopia jo nyt sote-uudistuksen – josta eduskunta ei edes vielä ole päättänyt – jälkeisestä sopimusjärjestelmästä.

Sopimus olisi pitänyt tehdä sellaisen tahon eli kuntatyönantajien kanssa, jolla ei ole mitään oikeutta sopia asiasta. Vähän sama kuin, jos ostaisin talon, jota ei vielä ole päätetty edes rakentaa, henkilöltä, joka ei omista taloa eikä edes tonttimaata sen alla. Tämä, jos mikä kuulostaa minusta pähkähullulta esitykseltä. Sen ainoa tavoite oli varmistaa, ettei teidän palkkakehityksenne pääse eriytymään kunta-alan palkoista.

Yksikään koulutetun hoitohenkilöstön etua ajava järjestö ei voi hyväksyä tätä ratkaisua. Siksi 130 000 jäsenensä etua kunta-alalla ajavat Tehy ja SuPer hylkäsivät esityksen.

Neuvotteluja pitää jatkaa välittömästi, jotta koronakriisin ratkaisijat saavat ansaitsemansa työehdot.

Käyttäjän Tanja Malinen kuva

Sydäntäsärkevää kuulla kuinka vähän meitä arvostetaan. Mikään noista ehdotuksista ei ole oikein! Taistelemme loppuun saakka tai kaadumme lopullisesti. Pysykää lujina ja vahvoina, toivoamme emme vielä heitä hoitotyön tulevaisuudesta!

Käyttäjän Kirsi Tuomisalo kuva

Hyvä päätös. Jatketaan "taistelua". Kyllä rahaa löytyy tehyläisille jaettavaksi, jos on tahtoa. Miten kehdataan edes tuoda noin surkea sopimus ehdotus neuvottelupöytään? Uskomatonta! Tällaisena aikana! Tsemppiä jatkoon...periksi ei voida antaa..ei enää!
Vapputerveisin

Käyttäjän Satu Pietilä kuva

Kiitos, että ette hyväksy sopimusta joka polkee tehyläisiä!
Taistelutahtoa niin teille kuin meillekin. Nyt kannattaa meidän kaikkien pitää rivit suorana, ja ammattiyhdistyliike vahvana.
Kaikki tuki teille sinne taistelukentälle!

Käyttäjän Kati Soininen kuva

Uskomatonta että tarjotaan tuollaista sopimusta, hyvä ettei lähdetty siihen. Taistellaan sitten kun sitä haluavat😀

Käyttäjän Anne Rantsi kuva

Ei voi muuta sanoa kun, että oksettaa tuollainen "tarjous".

Käyttäjän Annie Yli-Leppälä kuva

Olen vuosi sitten valmistunut sairaanhoitaja ja ikäväkseni on todettava, että jos edes tämän koronatilanteen jälkeen työmme arvostusta ei aleta konkretisoimaan houkuttelevimmilla sopimuksilla, en näe kohta muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa alaa paremman tulevaisuuden näkymän vuoksi! Siksipä minä toivon ja uskon vielä että te tehyn johto pystytte muuttamaan tämän hoitajapulaa koskevan tulevaisuuden uhkakuvan, ennenkuin me monet nuoret teemme valintoja oman hyvinvointimme parhaaksi! Terveisin: Sairaanhoitaja vielä tulevaisuudessakin?

Käyttäjän Antti Appelgrén kuva

On se kumma, kun muut päättäjät eivät yhtään arvosta Suomessa hoitohenkilökuntaa. Yritämme parhaamme mukaan hoitaa toisia ihmisiä oman terveytemme uhalla. Kyllä kaikille muille syydetään rahaa, mutta sitten kun on kyse niistä ihmisistä jotka hoitavat toisia niin arvostus loppuu.
Mistäkö rahaa lisää hoitoalan työntekijöille, no tietenkin herrojen rahapussista.
Kansanedustajien ja ministerien palkkapussista joutaisi osa meille, jotka teemme työtä sen eteen, että toisilla olisi hyvä olla ja eikä sairaus vaivasi.
Mitenkähän ministerien ja kansanedustajien suut pantaisiin sitten, jos koko Suomessa istuisivat päivän tekemättä mitään ja ketään ei hoidettaisi.

Käyttäjän Kaisa Salminen kuva

KIITOS kun ette päässeet ehdotuksessa yhteisymmärrykseen! Järeämmät aseet vain käyttöön valmiuslain loputtua, siihen olemme valmiita tavoitteet saavuttaaksemme! Annetaan työnantajapuolen hymyn lopultakin hyytyä ja hymyillään me tehyläiset vuorostamme!

Käyttäjän Riitta Vartiainen kuva

Mikä vaivaa työnantajaa? Mistä kuvittelevat löytyvän tekijöitä enään hoitoalalle, kun tällaisessakin tilanteessa potkitaan päähän. Ei helevetti tämä pitää loppua, jollei tule kunnon sopimusta tippuu usealta haskat ja se oli siinä. Hoitakoon sitten itse tai hakekoon orjatyövoimaa, koska ei mistään saa hoitajia joka näillä palkoilla lähtee töihin. Muissa maissa maksetaan tuplasti parempaa palkaa, joissan maissa hoitaja tienaa 6000e/vk.

Käyttäjän Pihla-Milena Koskinen kuva

Kyllä. Nyt vaan Tehy kovana eikä taivuta syyllistämisen edessä.

Käyttäjän Tuula Karjalainen kuva

Tässä se taas todistettiin kuinka meitä arvostetaan. Nyt neuvottelijat olkaa tiukkoina, sopimuksen tulee olla vähintäänkin samanarvoinen tai jopa parempi kuin muilla. Ja suoraan kohdennettua rahaa hoitohenkilökunnalle niin ettei siihen pääse kunta-alalla muut jaolle. Tsemppiä neuvotteluihin.

Samaa mieltä.

Käyttäjän Tiina Nuto kuva

Jaksamista teille ja kiitos kun vaaditte hoitajille kohtuullista (silti vaatimatonta) korvausta vastuullisesta työstä.
Hoitajat venyvät ääeimmäisen paljon juuri nyt, eikä yhteiskunnan eikä median johto arvosta sitä. Julkisuuteen pääsee lähinnä työnantajien johdon näkemykset.
Pysykää tavoitteissanne, ne ovat kohtuulliset ja reilut.
Työnantajien johto käyttäytyy asiattomasti ja moraalisesti väärin.

Täysin uskomaton ehdotus.
Kaava noudattaa vanhaa tuttua, tarjotaan heikennyksiä ja kun ei suostuta syyllistetään. Minä vaan en suostu enää syyllistymään! Tämän työnantaja osaa. Kuinka kehtaa tänä aikana arvostuksen sijaan syyllistää?
Nyt on hyvä hetki punnita meidän arvostus. Parempaa ei olekaan. Rahaa myös on, jos täysin hyvin toimeentulevalle firmalle annetaan 10 000 euroa kehittämisrahaa, ei selviytymisrahaa, tänä aikana.
Kyllä nyt on kyse arvostuksesta, ei rahasta. Kuten on aina ollut.
Itse olen pohtinut että äänestän jaloillani jos saamme taas heikennyssopimuksen. Sitten olen 25 vuotta katsellut, kuinka on aina huono aika maksaa hoitajille ansaittua palkkaa raskaasta ja tärkeästä työstä.
Enää emme ole itsestään selvyys.
Tsemppiä ja pysykää nyt kovana.

Käyttäjän Anneli Laine kuva

Meidän ammattikuntaamme vaivaa ikuinen uhrautuminen, hyminät kutsumusammatista. Suostutaan siellä arkityössä milloin mihinkin ja sitten valitetaan, että Tehy ei tee mitään ja että puheenjohtaja joutaa roskakoppaan. Herätkää hoitotyön ammattilaiset !!!! Jotta jotakin edistystä työehtojemme ja palkkauksemme suhteen saataisiin aikaan, meidänkin "rivihoitajien" on tehtävä jotakin. Ei pidä aina joustaa. siitä ei kukaan tule meitä palkitsemaan ! Voisiko vihdoin ajatella, että nyt riittää ja olla puheenjohtajamme tukena tes-neuvotteluissa ! Tsemppiä Milla-Riikalle ja näytetään kentällä, että ollaan hänen tukenaan !!!

Käyttäjän Pertti Antikainen kuva

Hoitoalaa laitetaan kuin lampaita lahtiin, toistuvilla' yhteiskunta' vastuisilla sopimuksilla.
No näin korkean eettisen tason osaajista tehdään toisen luokan työntekijöitä. Onko niin että myös Suomessa on tulevaisuudessa kahden tason työntekijöitä, ja tekijät tulevat ulkomailta ja heille maksetaan huonompaa palkkaa. Ratkaisu on meidän käsissä, pitää ottaa kantaa ja vaikuttaa, pitää olla vahva ja toimia kaikki yhdessä. Onko aika julistaa mielipidettä julkisesti marssimalla, asioista on tehtävä julkista totta, eikä vain hautoa pienissä piireissä, sieltä ei sana kuulu!!
Pertti

Käyttäjän Mervi Muona-Pekonmaa kuva

Nyt olen ylpeä meistä tehyläisistä. Luuleeko työnantaja että me hyväksyttäisiin näin naurettava sopimus.

Käyttäjän Pirkko Suomenniemi kuva

Yhtään ei naurata kun omien ja itsensä terveyden uhalla joutuu tekemään töitä alipalkalla eikä saa edes lakkoilla. Nyt Tehy tiukkuutta rattaisiin. Jos tästäkään ei tule mitään, vaihdan kyllä liiton myötä myös työ-alaa.

Käyttäjän Esa Ylä-Korpi kuva

Olen jäsen vuodesta 1984 lähtien. Koskaan jäsenyysaikanani emme ole saaneet yhtä törkeää esitystä työantajalta, joihin lasken tämän aina hymyilevän sovittelja Piekkasenkin. Joskus on jouduttu neuvottelemaan miinusmerkistä kohti nollaa, mutta tämä esitys on vielä naurettavampi. Merkittävää on KT:n epäluotettavuus neuvottelukumppanina koskien edellisessä sopimuksessa sovittua hoitajien oman sopimuksen valmistelua työryhmässä. Tämä esitys on puhdasoppista provokaatiota heidän puoleltaan. Emme provosoidu moisesta, vaan kerromme mediassa, miten vastuuttomasti vastapuoli käyttäytyy neuvottelutilanteessa. Me emme selittele mediassa työmme tärkeyttä. Me ilmoitamme, että kutsumustyöstä on saatava kunnon rahallinen korvaus, jotta terveydenhuollon pyörät pyörii kitkatta. Neuvotteluja kannattaa jatkaa kylmähermoisesti, mutta kylmä fakta on, ettei hyvään sopimukseen päästä niin kauan, kun valmiuslait on voimassa. Sen jälkeenkin jotkut tahot yrittänevät estää tukitoimien käytön lainsäädännöllä. On vaikea nähdä, miten sopimukseen päästäisiin ilman työtaistelu-uhkaa. Nyt rivit suoriksi ja joka ainoan pitää olla valmis painostustoimiin. Ei riitä pelkkä jäsenmaksun maksaminen nyt. Ja kertokaa työpaikoilla niille liittoihin kuulumattomille, villeille työkavereille, että he voivat jo ilmoittaa palkanlaskentaan etteivät halua Tehyn ja Superin hankkimia suurempia korotuksia. Taloudellisen edunvalvonnan sydänystävänä kiitän lämpimästi Millariikkaa ja muita neuvottelijoitamme suoraselkäisestä toiminnasta hoitajien rahallisen arvostuksen nostamiseksi. Nyt voisi koventaa tavotteita neuvottelupöydässä. Aika palvelee meitä tässä tilanteessa. Kiirettä eikä pakkoa ole.

Käyttäjän Karim Laguir kuva

Hyvää että hylkäsitte valtakunnansovittelijan ratkaisuesitystä.
Olen ylpeä meistä tehyläisistä
Tsemppiä tuhannet kiitokset Milla-Riikalle ja ollaan hänen tukenaan !

Käyttäjän Päivi Kiili-Laakko kuva

Tavoitteena on entistä parempi sopimus.
Vaikka Koronakriisi on vakava asia niin sen varjolla ei meidän pidä antaa työnantajapuolen itseämme hämmentää vaan nyt on tultava työtämme arvostava sopimus.
Resilienssiä vaan kehiin.
40 vuotta alan hommia tehneenä kaikkea on nähty..

Käyttäjän Harri Lepistö kuva

Prosenttikorotusten vuoksi palkkakuilu muihin kasvaa jatkuvasti suuremmaksi. Tämän vuoksi pitää vaatia isommat prosentuaaliset korotukset, kuin mitä yleinen linja on.
Luulen, että joukkoirtisanoutumisella uhkaaminen on ainut keino saavuttaa tyydyttävä sopimus, niin huonolta näyttää valtakunnansovittelijan ehdotus.
Pidetään puolemme, kukaan muu ei sitä meidän puolesta tee.
Hyvää työväen juhlaa kaikille!

Käyttäjän Julia Takala kuva

Jos sanotaan, että meidän vaatimukset palkankorotuksista on kohtuuttomia, niin tämäkö ei sitten ole? Häpeäisivät, meidänkö täytyisi jälkeen suostua kaikkeen tähän p*skaan? Kun muut alat saa palkankorotuksia, niin meidän vaan täytyisi taas tyytyä vähempään kuin muut? Ihan oikein kyllä tehty että näihin naurettaviin juttuihin ei ole suostuttu.

Käyttäjän Anna Liisa Holm kuva

Ei koskaan.. aina jokin syy...uskomaton kommentti kuntapuolen neuvottelijalta: ei voi, kun on tällainen kriisi!! Mutta hoitajat voidaan pakottaa vaaralliseen työhön ilman eri korvausta.. varaa kuitenkin antaa miljoonien tuki kauppakeskusten vuokran maksuun.

Käyttäjän Petri Parviainen kuva

Nyt olisi näytettävä mitä hoitajille halutaan. Periksi antaminen ei kannata jos liitot oikeasti aikoo saada palkkakuoppaa madallettua. Nyt kuitekin on näytettty kuinka terveydenhuollon (ja muidenkin alojen) ammattilaiset joutuvat tekemään työtään terveytensä uhalla. Jos haluttuihin korotuksiin ei päästä, niin voisi kokeilla pienempää korotusta ja verohelpotuksia terveydenhuollon työntekijöille. Vaikkapa kiinteä veroprosentti max. 10% pintaan. Näin palkasta voisi jäädä jopa jotain elämiseen lainojen jälkeen. Valtiolla näkyy rahaa olevan vaikka lainaamalla, joten hoitajat olisi myös nyt hyvä huomioida eikä vaan sytytellä kynttilöitä hoitajien jaksamiseksi.
Näytönpaikka liitoilla näin kriisin keskellä.

Käyttäjän Kalervo Kiviniemi kuva

Näin törkeitä 'tarjouksia' ei ikinä tule hyväksyä. Uskomatonta! Jos kelvollista tarjousta ei tule valmiuslain aikana, pitää odottaa sen ohi, jotta voidaan ottaa työtaistelukeinoja käyttöön!!

Käyttäjän Anne Hytönen kuva

Olen sitä mieltä , ettei se ole meiltä pois jos vakan opet siirtyisi OVTES:iin ! Muuten olen samaa mieltä , ettei näin huonoa sovitteluesitystä voi hyväksyä !!! Kiitos Tehyn tiimille hyvästä neuvottelutyöstä ja tsemppiä uusiin neuvotteluihin ❤️

Käyttäjän Nina Pöysti kuva

Oikein hyvä kuulla ja nähdä, että meidän puolia pidetään. On vaikea ymmärtää kuinka meidän päälle poljetaan ja odotetaan tyytyvän moiseen sopimukseen. Tsemppiä sinne eturintaman neuvotteluun

Käyttäjän Rami Salakari kuva

Olette erittäin vakavassa ja tärkeässä paikassa nyt, momentum is here. Tässä ratkaistaan koko alan tulevaisuus ja nyt ei ole varaa epäonnistua. Tiukkana kohti tavoitetta, me olemme täällä tukenanne! Kt yrittää varmasti kaiken tavoin horjuttaa näitä ratkaisevia neuvotteluja, mutta pitäkää kirkkaana tavoitteet ja päämäärät mielissänne. Paskat talkoot riittää jo!

Käyttäjän Arja Pöyhönen kuva

Meinasin pelihousuni repiä, kun luin nuo meille tarjotut sopimusehdot. Kuntatyönantaja yrittää taas panna meidät maksunaisiksi- ja miehiksi tässäkin kamalassa pandemiatilanteessa. Aina on olleet rahat loppu just siinä kohden, kun hoitajille on sopimusta sorvattu.
Minulle ja monille muillekin jo pidempään hoitotyötä tehneelle riittää tyhjät kätten taputukset ja että kyllähän se hoitajapieni kutsumuksella elää! Sillä ei laskuja maksella eikä kaupan kassalta selviä ulos.
Palkkoihin on saatava lisää ainakin saman verran kuin muillekin on annettu, eihän sekään meitä vielä palkkatasa-arvoon vie. On aivan hävytöntä, etteivät edes häpeä tuommoisia sopimuksia esittää.
Ihan kuin meitä pitäisivät tosi tyhminä ja ymmärtämättöminä!
Nyt vaan kannustan teitä neuvottelijoita ja etenkin meidän Milla-Riikkaa pysymään LUJANA. On saatava kunnollinen sopimus. Nuo kiky-tunnitkin on olleet ihan kohtuuttomia, useat meistä tekevät muutenkin jo ylitöitä ( kuten itsekin joka viikko) ns. niska limassa. Että saa oman työmaansa vaan tehtyä, kun toimin terveydenhoitajana ja ainoana tekijänä tällä paikallani.
Ei hoitajat enää suostu tämmösiin "talkoisiin" ( ai että inhoan koko sanaa!) Ja hoitajat loppuu, kohta meitä ei riitä enää mihinkään eikä nuoremmat halua näin huonoille palkoille.
Olen tosi raivostunut, ollaan kaikki saatu laadukas, korkeatasoinen koulutus ja sydämellään lähes jokainen tätä työtä tekee muiden hoitamiseksi, myös itsensä likoon laittaen ja altistaen tässä koronatilanteessa. Jos olisin nuorempi, lähtisin ulkomaille töihin. Muissa maissa arvostusta saa hoitajat PALKAN muodossa.
Muutosta on tultava nyt eikä huononnuksia oteta vastaan.