Kuva: Lehtikuva

SuPer ja Tehy eivät hyväksy ratkaisuesitystä: Koronakriisissä kamppaileville tarjolla heikennyksiä

Valtakunnansovittelijan ratkaisuesitys kunta-alan sopimukseksi heikentäisi hoitajien asemaa ja etuja sosiaali- ja terveysalalla ja varhaiskasvatuksessa. Tehy ja SuPer eivät hyväksy esitystä.

– Yksikään hoitajien etua ajava järjestö ei voi hyväksyä tätä ratkaisua, toteaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Esitetyt palkankorotukset jäivät alle yleisen linjan. Kiky-tunnit poistuisivat lokakuussa, mutta ei ilman kustannuksia. Niiden poistumista korvattaisiin työnantajan eduksi niin, että mm. jaksotyöhön, eli käytännössä hoitajille, tulisi heikennyksiä ja ne tulisivat voimaan etupainotteisesti ennen kiky-tuntien poistumista jo 1.5. Myös kikyn osalta esitys on siis yleistä linjaa heikompi.

Hoitajajärjestöjen yhtenä tärkeänä tavoitteena on ollut palkanlisä sille ryhmälle, jonka perusoikeuksia on rajoitettu ja työehtoja heikennetty koronakriisin poikkeusolojen aikana valmiuslailla. Monissa muissa maissa näin on jo toimittu. Suomessa työantaja esittää koronakriisissä mahdollisuutta alentaa niiden hoitajien palkkaa, joita siirretään koronan aikana toisiin tehtäviin. Siirtojen kestoa esitetään myös pidennettäväksi nykyisestä kahdeksasta viikosta jopa 7,5 kuukauteen.

Esityksen sisältämä pieni koronakorvaus olisi puolestaan maksettu vain erikoissairaanhoidossa ja vain työantajan määrittelemille henkilöille mukaan lukien lääkärit. Kaikki muut kuten vanhustenhoito kokonaisuudessaan olisi jätetty koronakorvauksen ulkopuolelle.

– Kokonaisuus on tyly koronakriisissä kamppaileville hoitajille. Kuten olen todennut, emme tee pakon edessä huonoa sopimusta – ja tämä on huono. Näillä eväillä Suomi myöskin häviää mennen tullen kansainvälisen kilvan hoitohenkilöstöstä, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Pitkään tavoiteltu sote-alan oma sopimus jäi jälleen toteutumatta. Esitys sisälsi sote-alalle sopimuksen vasta nyt neuvotellun sopimuskauden jälkeen eli kolmen vuoden päähän, mutta kytkettynä nykyisen sopimusjärjestelmän alaisuuteen ja kunta-alan yleiseen palkkakehitykseen. Sote-sopimuksesta sovittiin kertaalleen jo vuonna 2018, mutta sen valmistelu kaatui edellisen sote- ja maakuntauudistuksen kaatumisen myötä.

– Sote-sopimus otti itse asiassa takapakkia tässä esityksessä, arvioi Rytkönen.

Lisäksi eräät sopimusjärjestelmää koskevat osuudet valtakunnansovittelijan esityksessä ovat juridisesti mahdottomia, koska kuntatyönantajalla ei ole mandaattia tehdä nyt esitettyjä sitoumuksia tulevia maakuntia koskien.

Tehyllä ja SuPerilla on yli 130 000 jäsentä kunta-alalla. Järjestöt ovat valmiita jatkamaan neuvotteluja heidän työehdoistaan kuntatyönantajan kanssa mahdollisimman pian.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p.  050 346 0847
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

Aiheeseen liittyvää materiaalia

Käyttäjän Leena Halmetoja kuva

Hyvä palkkaratkaisu eli palkkojen nostaminen on ehdoton edellytys että pysyn alalla. Olen opiskellut ja perustanut yrityksen Hoitola LeenaMaria. Toivoisin kuitenkin että hoitoalan laahaavat palkat saataisiin ylös. Voisin osa-aikaisena vielä toimia sairaanhoitajana. Jos ei tule hyvää ratkaisua jätän työni ja keskitys yrittäjyyteen 100%

Käyttäjän Juhani Plukka kuva

Kerrankin hoitoalan pomoilla järkeä ja uskallusta laittaa hanttiin. Taas työnantaja vetämässä kölin alta.

Käyttäjän Tarja Keinänen kuva

Kovat on puheet mutta kuten aiemmin... Lusikka jää käteen.

Käyttäjän Anita Vanttaja kuva

Surullista luettavaa että jälleen kerran työnantaja yrittää lannistaa meidät.
Toivoisin että ainakin ne etulinjassa työtään tekevät saisivat kunnollisen korvauksen uhrauksistaan!
Tsemppiä heille ja meille kaikille!
Toivotaan ettei työnantajan toiminta tämän kriisin aikana aiheuta joukkopakoa muihin ammatteihin!
Hyvää Vappua kaikille!

Käyttäjän Mikko Kemppainen kuva

Voiko oikeasti mennä nyt niin että palkankorotukset jäisivät alle yleiskorotusten. Aivan käsittämätöntä, ei tule hyväksyä!

Käyttäjän Hanna Valtonen kuva

Jaaha, taidanpa mennä takaisin kaupanalalle..

Käyttäjän Petri Parviainen kuva

Mietinnässä jatkokouluttautuminen alalla, mutta toisena vaihtoehtona toinen ala. Nähtäväksi jää mihin sitä päätyy..

Käyttäjän Olli Hämäläinen kuva

Tehyllä ja Superilla ei ole tarpeeksi vääntövoimaa. Ne eivät pysty kiristämään millään keinoin työnantajaa. Palkat eivät nouse tippaakaan enempi kuin muillakaan. Hyvä jos päästään edes samaan korotukseen. Näin se vaan menee. Nämä on täysin puheenjohtajista kiinni uskaltavatko lyödä nyrkkiä pöytään vai piiloudutaanko kukkapuskan taakse. Sitten uhotaan taas että seuraavalla kerralla kyllä neuvotellaan sitten kunnon korotukset. Tätä uhoamistahan on jatkunut vuosikymmenet eikä se ole johtanut mihinkään. Eikö se kerro silloin puheenjohtajista jotain. Olisin kyllä mielellään väärässä mutta tämä vaan on nähty niin monesti ja petytty pahasti.

Käyttäjän Sinikka Piippo kuva

Tässä tilanteessa jos missä on mielestäni työtaistelu otettava käyttöön. Miksi meidän pitäisi toimia "moraalisesti oikein" koronatilanteen takia, kun työnantajalla samassa tilanteessa ei moraalin häivääkään. Me ei koskaan voida, mutta he sen sijaan voivat, ja meidän hyväntahtoisuutta poljetaan mennen tullen.

Käyttäjän Riitta Kallinen kuva

Ehdottomasti oltava paikalliseen järjestelyvaraan takalauta. Vaka:ssa hoitajat jäävät aina opettajien varjoon rahaa jaettaessa.

Käyttäjän Marianna Virta kuva

Hienoa työtä neuvottelijoilta. Nyt ei anneta periksi. Alkuperäinen tavoitehan oli 1,8% korotus palkkoihin yli muiden sopimusten.

Jos yritystukiin on mirjardeja laitettu, niin kyllä meidän, ihmishengistä vastaavien ihmisten on saatava tuo pyydetty korotus ja oma sopimuskin olisi kova juttu. Taistelutahtoa meiltä hoitajilta toivottavasti löytyy, vaikka lakko- oikeuttamme onkin rajoitettu, mut onhan se joukkoirtisanoutuminen edelleen mahdollinen <3 viimeinen keino tosin.

Tsemppiä neuvottelijoille sekä kunta- että yksityissektorille. Pitäkää meidän puoliamme ja pää kylmänä sopimuksen syntymisessä. TSEMPPIIIIII !!!!

Käyttäjän Topi Vihervaara kuva

Mihin Tehy vetoaa tuossa palkankorotusasiassa, jos se ei ole yleisessä linjassa? JHL on asiasta "yllättäen" eri mieltä. https://www.jhl.fi/blogi/pilvilinnoja-ja-todellisuutta-kunta-alan-umpiso...

Käyttäjän Riitta Hankonen kuva

Tehyn tekemien laskelmien mukaan taso alittui. Meillä ei ole tietoa siitä, miten esim. JHL on laskelmansa tehnyt.

Riitta Hankonen

tiedottaja

Käyttäjän Topi Vihervaara kuva

Kiitos vastauksesta, mutta sen informaatiosisältö kysymykseen oli itselleni lähes nolla. Tässähän on vähän sana sanaa vastaan. Ympäri pyöreää. Kuka on sitten viime kädessä oikeassa. Olen pitkään Tehyn jäsenenä ollut ja haluaisin uskoa kaiken sen mitä sanotaan, mutta ilman tosiasiallisia faktoja se on vaikeaa.

Käyttäjän Riitta Hankonen kuva

Tehy on julkistanut ratkaisuesityksestä oman tiivistelmänsä, jonka juristit ovat tehneet. Koko esityksen julkistaminen on valtakunnansovittelijan tehtävä.

Käyttäjän Riitta Hankonen kuva

Valtakunnansovittelija on nyt julkistanut ratkaisuesityksen