Hyvä vanhustenhoito ei pääse otsikoihin

Tehy julkisti viime viikolla kyselyn, jossa selvitettiin suomalaisten käsityksiä ikäihmisten hoidosta. Kyselyyn vastanneiden mielestä ikäihmisten hoidossa tärkeintä ovat itselle koituvat kohtuulliset kustannukset. Seuraavaksi eniten hoidolta toivottiin turvallisuuteen liittyviä teknisiä apuvälineitä ja kolmanneksi tärkeimpänä asiana pidettiin sitä, että terveydentilaan liittyvät asiat hoidetaan asianmukaisesti.

Vanhustenhoitoa puidaan paljon julkisuudessa. Valitettavasti yhteiskunnassamme on parin viime vuoden ajan yleistynyt käsitys, jonka mukaan vanhusten hoitoon kelpaisivat vähemmänkin koulutetut henkilöt. Viimeksi Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Pirkko Karjalainen oli sitä mieltä että kelpoisuusvaatimuksista voitaisiin tinkiä.

Karjalaisen näkemys tuntuu oudolta. Tehynkin kyselyn keskeinen tulos on se, että vanhustenhoidossa tärkeänä pidetään asianmukaista hoitoa. Asianmukainen hoito taas ei onnistu ilman riittävää koulutusta.

Minua on alituiseen harmittanut se, että julkisuudessa vanhusten hoidosta keskustellaan lähes pelkästään negatiiviseen sävyyn. On varmasti totta, että vanhusten hoidossa on paljon parannettavaakin. Yhtä totta on myös se, että on valtavasti hoitolaitoksia, joissa vanhuksia hoidetaan hyvin ja he ovat tyytyväisiä saamaansa hoitoon.

Hyvää hoitoa toteuttavat maassamme kymmenettuhannet koulutetut hoitajat, joilla monilla on vielä erityisosaamista ja kokemusta vanhusten hoidossa. Näistä arkipäivän onnistuneista hoitotilanteista ja –käytännöistä ei revitellä otsikoita mediassa.

Pahimmillaan ylinegatiivinen julkisuus voi heikentää alan vetovoimaa. Onneksi esiin tuodaan positiivisiakin esimerkkejä. Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko palkitsi maaliskuussa 12 vetovoimaista sosiaali- ja terveysalan työpaikkaa. Joukossa oli mm. Kustaankartanon palvelukeskus. Palkituista työpaikoista lisää ministeriön tiedotteessa:

Viime viikolla kokoontui Finlandia-talolle 600 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista ja muuta kiinnostunutta Tehyn järjestämään Vanhustyön vastuunkantajat –kongressiin. Tapahtumassa  pidetyt luennot, näyttely, posterit ja työnäytökset osoittivat kuinka paljon maassamme onkaan vanhustenhoitoon liittyvää osaamista. Ei tingitä tästä osaamisen tasosta jatkossakaan.

Vanhustyön vastuunkantajien nettisivuilta löytyvät luentotiivistelmät ja muuta aineistoa:www.vanhustyonvastuunkantajat.fi