Kuva: Kaisa Siren

Hoitajapula estää valmiuslain lakkauttamisen

Suomi valmistautuu epidemian seuraavaan vaiheeseen – yhteiskunnan vaiheittaiseen avaamiseen. Toissa viikolla purettiin Uudenmaan eristäminen, tällä viikolla pohditaan koulujen avaamista ja toukokuussa avautuvat ehkä ravintolat. Kesäksi lupaillaan jo matkoja ainakin mökeille ja mahdollisesti jopa Viroon. Monen kansalaisen elämä on siis palautumassa hiljalleen normaaliin, mikä on loistojuttu.

Julkisuudessa on jo pohdittu valmiuslainkin lakkauttamista tarpeettomana. Me veikkaamme, että maaliskuussa käyttöön otetun valmiuslain perusteella annettu asetus, jolla rajoitetaan sotealan henkilöstön oikeutta vuosilomiin, ylityörajoihin ja irtisanoutumiseen, jatkuu vielä pitkään – vähintään kesän yli.

Sotealan työntekijöille tiedossa ei siis ole helpotusta – saati paluuta normaaliin. Heidän ei tarvitse miettiä, lähteäkö mökille vai Tallinnaan, koska pahimmassa tapauksessa kesälomaa ei ole lainkaan. Päinvastoin työtä paahdetaan normaalia paljon enemmän, että epidemia oikeasti selätetään.

Kuten hyvin tiedämme hoitoalan henkilöstökapasiteetti on ajettu viime vuosina niin alas, että se hädin tuskin kestää normaalitoiminnan. Epidemian edelleen jyllätessä tällä henkilöstömäärällä ei kesäaikana selvitä ilman erityisjärjestelyjä, jotka valmiuslain perusteella annettu asetus mahdollistaa. Siksi on helppo veikata, että valmiuslakia tullaan jatkamaan.

Valmiuslain jatkaminen tarkoittaa hoitohenkilöstölle myös sitä, että he eivät voi siirtyä töihin muualle esim. Ruotsiin tai Norjaan, jossa samasta työstä maksetaan huomattavasti parempi korvaus. Ruotsi on korottanut valmiuslain kaltaisissa puitteissa työskentelevien palkkaa 120-150 prosentilla ja Norjassa ylityökorvauksia on korotettu jopa 150 prosenttiin.

Tehy ja SuPer ovat vaatineet sotealan henkilöstölle erityiskompensaatiota johtuen valtion säätämistä tiukennuksista työehtoihin. Valtiolta on tässä kriisitilanteessa löytynyt miljardeja yritysten kehitysprojekteihin. On epäuskottavaa, että rahat loppuvat juuri siinä kohtaa, kun korvausta vaaditaan sotealan työntekijöille, jotka konkreettisesti hoitavat tätä koronaepidemiaa. Jos näin todella olisi, olisi selvää, että hallituksen arvot ja priorisoinnit eivät olisi kohdallaan. Me emme kuitenkaan usko, että näin on. Vai mitä Suomen hallitus?

Millariikka Rytkönen, Tehyn puheenjohtaja
Silja Paavola, SuPerin puheenjohtaja

Käyttäjän Janne Härkönen kuva

Hyviä pointteja jutussa, mutta nämä asiat jää Tehyn jäsenten luettavaksi ja silloinkin niiden tietoon jotka lukee.
Jännä tämän koko kriisinaikana käyty keskustelu, palkoista, työajoista ja työoloista ei mediassapuhuta. Ja se ettei ole voimassa olevaa työehtosopimusta. Suuri yleisö, jotka ei kuulu Tehyyn ei näistä tiedä mitään. Pitäisikö ottaa myös media mukaan, kun puhutaan asioista hoitajan näkökulmasta?

Käyttäjän Hanna Parviainen kuva

Vaikken kovin uskovainen olekkaan, sanoin ääneen Aamen, kun luin kirjoituksesi pj.
Jaxuhalit virtuaalisesti ❤️

Käyttäjän Nina Huru kuva

Sotealan henkilöstöllä on aina vuosilomaikana tiukkaa - ei vain poikkeustilanteissa. Keskittäminen ja tehostaminen luo omat ongelmansa. Ma 27.4.2020 YLE aamuTV1 - Hyvä Milla-Rikka, että toit esiin miljardituet yrityksille versus sotealan työ sekä MITKÄ OVAT HALLITUKSEN ARVOT. NYT on aika saada sotealan henkilöstölle oma sopimus. Voimia ja jaksamista meille kaikille.

Käyttäjän Jenny Pitkänen kuva

Vaikka Ruotsin ja Anders Tegnellin corona torjunta linjasta voi olla montaa mieltä, niin mikään ei mättää muuaalla niin pahasti kuin Suomessa, juurikin koskien hoitoalan palkkausta. Häpeällistä. En tule yhtään olemaan yllättynyt niistä selityksistä joita tulemme kuulemaan, kun ei ole rahaa, ei sitten yhtään, taaskaan, koskaan. Ihan sama vaikka henki menis, sinne vaan läähättääämään maskin taakse uhraten elämäsi, minimi korvauksella. Mutta ainiin, onhan sentään luvassa kynttilöiden sytytystä Töölön lahdella kaikille urheille sankareille muistoksi, ne ketkä sinne selviää sitten hengissä niitä sytytteleen.

Tror jag packar min väska och drar till Sverige med nästa båt. Tack och hej, kära snåla Finland.