#MeidänKaikkienAsia: Painajaisuni vai hoitajien todellisuutta?

Teet joka päivä töitä kiireessä, kun työvoimaresurssit on niistetty minimiin tai jopa sen alle. Tai yksikköösi ei ole saatu palkattua uusia poislähteneiden tilalle, koska on hoitajapula.

Työvuorosi vaihtelevat työnantajan tarpeen mukaan useita kertoja viikossa, koska on hoitajapula. Vapaa-aikasi, harrastuksesi ja palautuminen ovat työnantajan taskussa.

Vuosilomia et voi pitää jouluna ja pääsiäisenä, koska pitkä arkipyhät ja hoitajapula ovat kuulemma mahdoton yhdistelmä. Et tietenkään saa edes arkipyhävapaita kokonaisina vapaapäivinä, koska on hoitajapula. Saat ne kahden viikon aikana 10 minuutin pätkissä. Työn ja perhe-elämän yhdistäminen on kannaltasi lähinnä vitsi.

Työtäsi arvostetaan niin paljon, että sinua jopa estetään vaihtamasta työpaikkaa. Toki menettely on laiton, mutta työnantaja ei välitä, koska on hoitajapula.

Työtäsi arvostetaan, mutta arvostus ei näy palkassa, vaikka on hoitajapula.

Korona-aikana olit todella tärkeä työntekijä. Sinut velvoitettiin valmiuslain voimalla ja pakolla töihin, koska olit niin tärkeä. Ylistettiin puheissa, alistettiin pakkotyöllä.

Liittosi on vaatinut sinulle parempaa palkkaa ja korvausta korona-ajan pakkotyöstä.

Työnantajaasi edustava Kunta- ja hyvinvointialueiden työnantajat KT on sanonut, että hoitaja on 1 % yleiskorotuksensa tänä vuonna ansainnut. Muuhun ei ole varaa, koska kaikilla sopimusaloilla kuntasektorilla pitää maksaa sama palkankorotus.

Poliitikot toitottivat kilvan tammikuun aluevaaleissa, että hoitajien palkat ja työolot pitää saada kuntoon. Erityisesti hallituspuolueet. He eivät voi palkoista kuitenkaan päättää, koska palkkaneuvottelut kuuluvat työmarkkinaosapuolille. He eivät ole osapuoli työmarkkinaneuvotteluissa eikä eduskunta ei kuulemma voi päättää palkoista.

Nyt käydään niitä työmarkkinaneuvotteluja. Ollut aikamoista markkinamenoa. KT keskeytti neuvottelut 28.2.2022, koska se ei halunnut tai kyennyt korjaamaan hoitajien palkka- ja työolo-ongelmia.

KT sysäsi riidan valtakunnansovittelijan toimistoon. Ei tullut ratkaisua sieltäkään. Päinvastoin. Tuli kelvoton, hoitajia nöyryyttävä esitys, josta sovun elementit puuttuivat tyystin. Sovittelijan mandaatissa ei näytä olevan teknologiateollisuuden korotuksia suurempien palkankorotusten esittäminen. Hän nostikin kädet pystyyn ja totesi, ettei edellytyksiä sovittelulle nyt ole.

Kukaan ei tällä hetkellä halua neuvotella Tehyn ja SuPerin kanssa hoitajapulaan ratkaisuja. Lakko alkoi tänä aamuna.

Hoitajien työ on niin erityinen, että pelkkä lakonuhka sai sosiaali- ja terveysministeriön reagoimaan. Eilen iltapäivällä STM ilmoitti valmistelevansa potilasturvalakia, jolla hoitajien lakko murretaan ja heidät pakotetaan töihin, koska he ovat niin tärkeitä tälle yhteiskunnalle. Toki ei niin tärkeitä, että valtiovalta sitoutuisi rahoittamaan palkkauksen korjaamista... Vastaavasta pakkolakimenettelystä ei ole edes keskusteltu JHL:n, Jytyn tai Jukon lakoissa nyt tai aiempina vuosina. Pelkkä tieto pakkolain valmistelusta raivostutti hoitajat entisestään.

Kuntasektorin sopimusalat ovat erilaisia. Niiden ongelmat ovat erilaisia, eri kokoisia ja vaikuttavat eri tavoin. Meillä on käsissä maanlaajuinen ja järisyttävä hoitajapula. Ratkaisujen pitää olla sen mukaisia ja alakohtaisia.

Eduskunta ei voi vetäytyä vastuusta. Se on puuttumassa hoitajien lakko-oikeuteen lainsäädännöllä. Vaikka se ei siis voinut olla osapuoli työmarkkina-asioissa. Eduskunta voi halutessaan päättää hoitajien pelastusohjelman rahoittamisesta. Valtiopäivät tuli Ruotsissa apuun hoitajien palkkaratkaisussa, eduskunta voi tehdä saman myös Suomessa.

Puhelimeni on täyttynyt illalla ja yöllä hoitajakollegoiden kysymyksistä: miten tältä alalta pääsee pois, jos pakkolaki tulee? Eivät he kestä loputtomiin pakottamista ja vastuunpakoilua. Seurauksena he haluavat pois alalta ja työstä, jota rakastavat. Ei näin Suomi!

Tänä keväänä neuvotellaan sote- ja varhaiskasvatusalan palkkauksesta ja muista työehdoista. Hoitajapulasta on tullut vakava ongelma, joka ei ratkea, ellei alan palkkausta ja työoloja paranneta. Niiden saaminen kuntoon on kaikkien suomalaisten yhteinen asia. #MeidänKaikkienAsia -blogisarjassa Tehyn asiantuntijat kertovat neuvotteluista ja niiden taustoista.