Kuntasektorilla neuvotellaan kahdesta eri työehtosopimuksesta. Molemmat sopimukset päättyvät 28.2.2022.

Palkat ja työolot kuntoon

Kärkitavoitteemme neuvotteluissa on alan veto- ja pitovoiman turvaavat palkankorotukset. Lisäksi tavoittelemme lukuisia parannuksia työehtoihin, joilla parannetaan tehyläisten työoloja ja palkkausta. Yksityiskohtaisempia tietoja saat osallistumalla jäseniltoihimme.

Neuvottelutavoitteet on valmisteltu yhteistyössä ammattiosastojen ja yhteistyöjäsenjärjestöjen kanssa.

SOTE-sopimus

SOTE-sopimusta sovelletaan kuntasektorilla tehtävään sosiaali- ja terveydenhuollon työhön. Siinä on sovittu kunnan sote-sektorin työntekijöiden ja viranhaltijoiden työehdoista, kuten palkkauksesta ja työajoista. SOTE-sopimusta tullaan soveltamaan myös hyvinvointialueilla, kun sinne siirrytään vuoden 2023 alusta alkaen. Lisätietoja Työelämäoppaassamme.

KVTES

Kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta sovelletaan kunnissa tehtävään työhön ja varhaiskasvatuksessa työskentelevät tehyläiset kuuluvat sen piiriin. Lastenhoitajat ovat KVTES:n suurin henkilöstöryhmä. Lisätietoja Työelämäoppaassamme.