Sairaanhoitajat kehittämässä itsenäisiä ja laajavastuisia tehtäviä

Sairaanhoitajaliitto järjesti 18. – 20.8. yhdessä maailmanjärjestönsä (ICN) kanssa kansainvälisen laajavastuisia ja itsenäisiä asiantuntijasairaanhoitajien tehtäviä käsittelevän APNN2014-kongressin Helsingissä. Kongressiin osallistui miltei 800 henkilöä yli 40 maasta.

Kongressissa kuultiin miten sairaanhoitajien laajennetut työnkuvat ja ns. laajavastuiset tehtävät mahdollistavat nopeamman hoitoon pääsyn ja miten ne parantavat samalla hoidon laatua sekä potilastyytyväisyyttä. Myös työtyytyväisyys ja työvoiman pysyvyys on lisääntynyt.

Laajavastuisia ja itsenäisiä sairaanhoitajien tehtäviä on kehitetty 1960-luvulta lähtien. Kehittämistyö alkoi Yhdysvalloissa. Nurse Practitioner (NP) -roolissa toimivat sairaanhoitajat pitävät itsenäisiä potilasvastaanottoja ja heidän osaamisensa on kehittynyt enemmän lääketieteellisessä tiedossa. Kliiniset asiantuntijasairaanhoitajat (CNS) toimivat sairaalaorganisaatioissa ja he tekevät potilastyötä, kehittävät näyttöön perustuvaa hoitotyötä, tekevät tutkimusta ja johtavat osaltaan hoitotyön toimintaa.

Nykyisin USA:n sairaanhoitajatyövoimasta noin 6.5 % toimii laajavastuisissa ja itsenäisissä tehtävissä. Näillä sairaanhoitajilla on maisterin tutkinto, mutta yhä enenevissä määrin myös tohtorin tutkinto. Yliopistosta on nykyisin mahdollista valmistua kaksoistutkinnolla NP-tohtoriksi ja kliinisen työn tohtorilinjat ovat lisänneet suosiotaan voimakkaasti.  Joissakin suurissa organisaatioissa voi olla jopa 500 NP- ja CNS -tehtävissä toimivaa sairaanhoitajaa.

Muissa maissa kehittämistyö on ollut hitaampaa. Kansainvälisesti tarkasteltuna alle 1 % sairaanhoitajatyövoimasta toimii vastaavissa tehtävissä.

Irlannissa laajavastuisia tehtäviä on kehitetty voimakkaasti viimeisten vuosien aikana. Irlannissa laajavastuisissa asiantuntijatehtävissä toimivilla sairaanhoitajilla ja kätilöillä (Advanced Nurse / Midwife) on suojattu nimike ja he ovat kansallisessa rekisterissä (NMBI). Maassa on tällä hetkellä rekisteröityneenä kuusi asiantuntijakätilöä ja 140 asiantuntijasairaanhoitajaa. Heillä on maisteritasoinen koulutus ja vähintään seitsemän vuoden työkokemus.

Lisäksi vakanssit, joissa nämä asiantuntijat toimivat, ovat NMBI-rekisterissä. Organisaatiot hakevat NMBI:ltä asiantuntijavakanssia, joka myönnetään joskus pitkänkin hakuprosessin jälkeen. Näitä vakansseja on tällä hetkellä 193. Vakanssin tulee olla asiantuntijatehtävä, jossa on määritelty tehtäväkuva ja jota organisaatio tukee. Lisäksi tehtävässä on järjestetty riittävät konsultaatiomahdollisuudet.

Suomessa terveydenhuollon ammattihenkilöiden työnjaon kehittämistä ja laajavastuisia asiantuntitehtäviä on kehitetty 2000-luvun alusta lähtien. Ammattihenkilöihin liittyvää lainsäädäntöä on uudistettu siten, että terveydenhuollon työnjaon kehittäminen eri ammattiryhmien kesken on mahdollista. Rajattuun lääkkeenmääräämiseen liittyvä lainsäädäntö on ollut voimassa vuodesta 2010 alkaen.

Sairaanhoitajilla on maassamme itsenäisiä hoitajavastaanottoja ja myös hoitajavetoisia terveysasemia on kehitetty (esimerkiksi Jyväskylässä). Ensimmäiset asiakasvastaavat ovat nyt valmistuneet ammattikorkeakouluista. Maassamme on tällä hetkellä 142 rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden saanutta hoitajaa. Yliopistosairaaloissa toimii 36 kliinistä asiantuntijaa.

Tuleva sote-uudistus tulee osaltaan lisäämään hoitajien itsenäisten tehtäväkuvien tarvetta. Esimerkiksi syrjäseuduilla, joissa lääkäreistä tulee olemaan pulaa, hoitajat kantavat jatkossa vastuun osan akuuttien sairauksien hoidosta ja kroonisten sairauksien seurannasta. Myös muissa organisaatioissa tarvitaan hoitajavetoisten uusien innovaatioiden luomista.

Hoitotyön asiantuntijoiden nimikkeille tulisi saada suojaus ja asiantuntijat tulisi rekisteröidä kansalliseen rekisteriin. Asiantuntijatehtävät sekä niihin vaadittava koulutus tulisi kuvata kansallisella tasolla. Näin organisaatioihin olisi mahdollista perustaa uusia laajavastuisia vakansseja ja nämä tehtävät olisivat selkeitä niin ammattihenkilöille kuin kansalaisillekin.

Sairaanhoitajaliittoon on perustettu työryhmä, jonka tehtävänä on määritellä mitä laajavastuiset hoitotyön tehtävät tarkoittavat tämän päivän Suomessa. Myös osaamisvaatimukset, tehtävänkuvat, koulutus ja alan sääntely pyritään kuvaamaan. Toimin Tehyn edustajana tässä asiantuntijaryhmässä.

Edunvalvontatyössä Tehyssä edistämme laajavastuisten ja itsenäisten työnkuvien kehittämistä maassamme. Olemme esimerkiksi tänä vuonna perustaneet jaoston, joka kokoaa yhteen rajatun lääkkeemääräämisoikeuden saaneet hoitajat. Vaikutamme lainsäädäntövalmisteluun ja ohjeistamme jäseniämme näissä uusissa tehtävissä. Myös palkkaedunvalvonta on tärkeä osa tätä kehittämistyötä. Palkan on heijastettava uusia tehtäviä ja vastuita.