Kuva: Kirsi Tuura

Tehy: Arvovalintojen aika on nyt

Ilman palkankorotuksia pako hoitoalalta kiihtyy. Vanhenevan väestön ja työikäisten määrän vähenemisen muodostama yhtälö käy entistä vaikeammaksi hallita.

Tehy ja SuPer ovat esittäneet naisvaltaiselle hoitoalalle kymmenen vuoden palkkaohjelmaa. Palkkaohjelma nostaa naisalojen palkkoja 1,8 prosenttiyksikköä miesaloja enemmän. Sen vuosikustannukset ovat 100–150 miljoonaa euroa.

Valtion tulee kantaa vastuu palkkaohjelman kustannuksista, koska kunnilla ei tarvittavia rahoja ole.

– Poliittisten päättäjien on kannettava vastuu kansalaisten perustuslain takaamasta oikeudesta riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin, Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen sanoo.

Vastuun kantaminen tarkoittaa arvovalintojen tekemistä tilanteessa, jossa raha ei riitä kaikkeen ja lisää velkaa ei haluta ottaa.

Hallitusohjelmassa on useita vahvoja kirjauksia, jotka tukevat Tehyn ja SuPerin vaatimuksia palkkatasa-arvon edistämisestä.

Hallituksen on esimerkiksi aikeissa lisätä hoiva-alan houkuttelevuutta sekä henkilökunnan saatavuutta ja osaamista. Hallitus lupaa ohjelmassaan myös puuttua nykyistä tiukemmin naisten ja miesten palkkaeroihin.

Hoitoalalle on koulutettu 320 000 ammattilaista, joista 40 000 työskentelee täysin toisella alalla. Osa heistä on valmis palaamaan, jos palkka ja työolot kohenevat.

Hoitajamitoituksen kirjaaminen lakiin edellyttää arviolta 4000 hoitajaa lisää.  Veto- ja pitovoiman eli palkkojen ja työolojen on merkittävästi parannuttava, jotta mitoitus voidaan käytännössä toteuttaa.

– Kumpia tarvitsemme enemmän: hoitajia vai hävittäjiä?

Tehy haluaa oikean liittokierroksen, jonka on edistettävä palkkatasa-arvoa. Tehyn neuvottelemat työehtosopimukset sekä julkisella että yksityisellä sektorilla päättyvät maaliskuun lopussa.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028

Edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p.  050 3460 847

Käyttäjän Aki Nieminen kuva

Kiitoksia että jaksatte rummuttaa! - Muistutanpa vaan että kunnilla on yhtä lailla verotusoikeus kuin valtiollakin, kummankaan rahat eivät puussa kasva eivätkä ole pohjattomasta säkistä ammennettavissa. Osa toimeentulon ahdingosta matalapalkka-aloilla on kyllä täysin kuntatason politikoinnin syytä. Ehkei olisi kohtuullista, että Kainuun pientilalliset kompensoivat Helsingin kokoomusjohtoisesti vedetyn asuntopolitiikan jälkiä. Helsinkiläiset (minä mukaanlukien) voisivat vallan mainiosti maksaa muutaman prosentin lisää kunnallisveroa, jotta hoitajille (ja muille matalapalkkaisille) voitaisiin maksaa sen verran että he pystyvät asumiskulujen jälkeen vielä jonkinmoiseen muuhunkin elämään.