Vuoden lastenhoitajaksi valittiin Marja-Leena Varho

Suomen Lastenhoitoalan Liitto SLAL ry palkitsi lastenhoitoalalle omistautuneen Marja-Leena Varhon. Vuoden 2024 lastenhoitajalla on kyky luoda turvallinen ja lapsen huomioiva kasvuympäristö, jossa kuullaan ja vastataan lasten tarpeisiin ja kiinnostuksen kohteisiin.

Kuvateksti
Kuva: Marja-Leena Varho

Marja-Leena Varholla on monipuolinen ura ja kokemusta monenlaisista työympäristöistä ja työtehtävistä. Hänen työuransa alkoi Satakunnan keskussairaalasta ja jatkui mm. Salon aluesairaalan synnytysosastolle. Tällä hetkellä hän työskentelee päiväkoti Viikarissa Porissa. Työssään hän on toiminut myös opiskelijoiden ohjaajana. Työkaverit kehuvat Varhoa innostavaksi ja positiiviseksi kollegaksi, joka luo ympärilleen yhteisöllisyyttä ja huolenpitoa.

Varho on osoittanut lujaa tahtoa parantaa lastenhoitoalan asioita luottamustehtävissään Satakunnan lastenhoitoalan yhdistyksen puheenjohtajana, Tehyn ammattiosastossa sekä toimiessaan Porin kaupungin pääluottamusmiehenä.

Varhon mielestä lapselle on kovin merkittävää se, että aikuinen on läsnä sekä se, että lapsi kokee tulleensa kuulluksi ja saa tuntea olevansa tärkeä. Vuoden lastenhoitajaa huolestuttaakin monen nykyvanhemman kiire ja se, onko lapselle riittävästi aikaa.

Työssään Varho kokee suurimmaksi rikkaudeksi lasten kasvun ja kehityksen seuraamisen. Työn suolaksi hän nimeää lasten arjen pienet ilon aiheet ja onnistumiset. Hänen mielestään työssä viihtymiseen voi vaikuttaa omalla positiivisella asenteella ja huumorilla.

Suomen Lastenhoitoalan ammattilaiset SLAL ry palkitsee Vuoden lastenhoitaja -tunnustuksella lastenhoitoalan ammattilaisen, joka on tehnyt ansiokasta työtä lasten, perheiden ja lastenhoitoalan puolesta. Suomen Lastenhoitoalan Liitto on Tehyn yhteistyöjäsenjärjestö. Vuoden 2024 lastenhoitajan tunnustus jaettiin perjantaina 19.4. Lapsimessuilla Helsingin Messukeskuksessa.