Tehyläiset osoittavat mieltä tänään Kouvolassa ja Pellossa

Tehyn Kouvolan ammattiosasto ja Tehyn Pellon ammattiosasto järjestävät tänään mielenilmauksen epäoikeudenmukaisen kohtelun johdosta.

Sekä Kouvolassa että Pellossa on tänä vuonna aloitettu käytäntö, jonka mukaan Tehyn kanssa käydään erilliset yhteistoimintaneuvottelut. Työnantaja tapaa siis muiden henkilöstöjärjestöjen edustajat yhteisessä kokouksessa ja Tehyn kanssa pidetään oma erillinen kokous.

Ammattiosastot kokevat, että sekä Kouvolassa että Pellossa menettelytapa ei ole yt-lain hengen eikä kirjaimen mukainen, sillä henkilöstöjärjestöjen edustajien olisi keskusteltava yt-asioista kaikille yhteisessä yhteistyöryhmässä.

Tehyn Kouvolan ammattiosasto edustaa yli 1000:ta eri puolilla kaupunkia työskentelevää hoitoalan ammattilaista. Kouvolan kaupunginhallituksen päätöksestä sulkea Tehy yhteistoimintamenettelyn ulkopuolelle on tehty valitus hallinto-oikeuteen. Ammattiosasto on tehnyt asiasta myös kuntalaisaloitteen, joka luovutetaan tänään Kouvolan kaupunginvaltuustolle.

Myös Pellossa pidetään erilliset neuvottelut tehyläisten kanssa työnantajan tavatessa muiden henkilöstöjärjestöjen edustajat yhteisessä kokouksessa.

- On kunnan virkamiesten ajan ja resurssien hukkaan heittämistä, kun samoista asioista järjestetään kaksi kokousta. Tehy on valmis tekemään yhteistyötä muiden henkilöstöjärjestöjen edustajien kanssa, sanoo Tehyn Pellon ammattiosaston puheenjohtaja Taina Kivilompolo.

Tehyn Pellon ammattiosasto huomauttaa, että naapurikunnissa Kolarissa ja Ylitorniossa työnantaja käy yt-neuvottelut kaikille henkilöstöjärjestöjen edustajille pidettävissä yhteisissä kokouksissa.

Sekä Kouvolassa että Pellossa on tulossa kunta- ja palvelurakenteeseen ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen liittyviä uudistuksia. Siksi toimiva yt-menettely olisi ensiarvoisen tärkeää molemmissa kunnissa.