Tehy: Pikakoulutus heikentää potilasturvallisuutta

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy on huolissaan kehityksestä, jossa sosiaali- ja terveysalan työvoimapulaa yritetään helpottaa erilaisilla pikakoulutuksilla. Työ- ja elinkeinoministeriöllä ja sosiaali- ja terveysministeriöllä on meneillään kokeilu, jossa työvoimapoliittisena koulutuksena koulutetaan hoiva-avustajia seitsemällä ELY-keskusalueella.

-  Nopeasti koulutetut henkilöt – kuten hoiva-avustajat - eivät mitenkään voi korvata sitä osaamista, jota saa esimerkiksi kolmivuotisesta lähihoitajakoulutuksesta.  Kyse on paitsi hoidon laadusta niin ennen kaikkea potilasturvallisuudesta, joka pystytään takaamaan ainoastaan riittävän ammattitaitoisen henkilökunnan avulla, sanoo Tehyn I varapuheenjohtaja Rauno Vesivalo.

Tehyn näkemyksen mukaan hoiva-avustajia ei pidä laskea osaksi koulutetun hoitohenkilöstön mitoitusta.

- Tästä on jo nähtävissä merkkejä, sillä erityisesti yksityisellä puolella hoiva-avustajia lasketaan paikoin jo kuuluvaksi hoitohenkilöstöön.  Tämä tarkoittaa, että riittävän koulutuksen omaavan hoitohenkilökunnan osuus pienenee ja esimerkiksi vanhustenhoidon laatu on vaarassa heiketä, Vesivalo sanoo.

Sekä Tehy että Suomen Lähihoitajat ry painottavat, että koulutetun hoitohenkilökunnan lisäksi tarvitaan avustavaa henkilökuntaa.

- Emme kuitenkaan tarvitse enää lisätutkintoja avustaviin tehtäviin, sillä matkailu-, ravitsemus- ja talousalan koulutusalalla on jo kotityöpalvelututkinto, jonka kautta saadaan sopivaa avustavaa henkilöstöä, sanoo Suomen Lähihoitajien yhdistyksen puheenjohtaja Marko Tanhula.

Potilasturvallisuutta edistetään Tanhulan mukaan myös sillä, että hoitohenkilökunta perehdytetään tarpeeksi hyvin tehtäviinsä.

- Erityisesti vastavalmistuneiden kohdalla kuulee usein, että he eivät saa riittävää perehdytystä tai sitä ei järjestetä ollenkaan.

Tänään vietetään Helsingin Messukeskuksessa Ammatillisia lähihoitajapäiviä. Päivien teemana on Lähihoitaja työelämän osaajana. Päiville osallistuu noin 300 lähihoitajaa. Tapahtuman järjestävät Tehy ja Suomen Lähihoitajat ry, joka on lähihoitajien ammatillinen yhdistys.

Lisätietoja:
Rauno Vesivalo, gsm 040 821 9255