Yksityissektorin luottamusmiesvaalit

Luottamusmies on tärkein jäsenetusi työpaikalla!

Luottamusmies edustaa työpaikalla vain Tehyn / TSN:n jäseniä ja auttaa työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Luottamusmies neuvottelee työnantajan kanssa mm. paikallisista sopimuksista ja on mukana kehittämässä työpaikan asioita.

Luottamusmiehen ei tarvitse osata heti kaikkea: Tehy auttaa ja kouluttaa tehtävään. Valinnan jälkeen ilmoittaudutaan heti luottamusmieskoulutukseen. Luottamusmieskoulutukset ovat palkallisia koulutuksia. Tehy maksaa matkat, majoitukset ja ruokailut koulutuksessa.

Jos työpaikallanne ei vielä ole luottamusmiestä, ottakaa asia työn alle ja valitkaa luottamusmies ja varaluottamusmies. Vaalit voidaan järjestää koska tahansa luottamusmieskauden aikana.

Yksityissektorin luottamusmiesvaalit

Yksityissektorilla luottamusmies valitaan työehtosopimuskohtaisesti Tehyn tai TSN:n vaaliohjeiden mukaan. Tehyn työehtosopimuksissa luottamusmies edustaa vain tehyläisiä. TSN:n työehtosopimuksissa TSN:n luottamusmies edustaa Tehyn, ERTOn, ja SuPerin jäseniä.

Luottamusmies voidaan lähtökohtaisesti valita työpaikkakohtaisesti. Muutamilla valtakunnallisilla toimijoilla (Mehiläinen, Terveystalo, Oral Hammaslääkärit, Invalidiliiton asumispalvelut, PlusTerveys Hammaslääkärit, YTHS, Fimlab Laboratoriot ja A-Klinikkasäätiö) on sovittu yrityskohtaisesta alueellisesta luottamusmiesjärjestelmästä. Niissä toimivat alueelliset luottamusmiehet, jotka edustavat useampaa työyksikköä. Mikäli tarvitsette apua luottamusmiesvaaleihin liittyen, ota yhteyttä järjestöasiantuntija Päivi Kukkolaan.

Luottamusmieskaudet ovat kolmivuotisia. Nyt valitaan luottamusmiehet kaudelle
1.1.2020–31.12.2022
.

Luottamusmiesvaalien käynnistäminen tiivistetysti

• työpaikan järjestäytyneet jäsenet (Tehy / TSN:n jäsenliittojen jäsenet) valitsevat luottamusmiehen ja varaluottamusmiehen luottamusmiesvaaleilla
  • vaalitoimikunta (2-3 Tehyn / TSN:n jäsentä) ja luottamusmies järjestävät vaalit
  • vaalit voidaan pitää työpaikalla
  • vaaliajasta ja paikasta on sovittava työnantajan kanssa 14 vuorokautta ennen vaaleja
  • luottamusmiesvaaleista ja ehdokkaaksi asettumisen mahdollisuudesta on ilmoitettava jäsenille vähintään 14 vuorokautta ennen vaaleja
  • katso tarkemmat ohjeet oheisista linkeistä ja ryhdy toimeen!

TYÖEHTOSOPIMUS VAALIOHJEET
Terveyspalveluala (TSN) TSN
Sosiaalipalveluala (TSN) TSN
Avaintyönantajat AVAINTA työehtosopimus (TSN) TSN
YTHS (TSN) TSN
Työterveyslaitos (TSN) TSN
Ensihoitopalveluala (Tehy)  Tehy
Hammaslääkärien työnantajayhdistys (Tehy) Tehy
PlusTerveys Hammaslääkärit Oy (Tehy) Tehy, vaalit järjestetään Tehyn keskustoimistolta.
Seure Henkilöstöpalvelut Oy (Tehy) Tehy, lisätietoja Tehystä.

Askarruttaako jokin luottamusmiesasioissa? Ota rohkeasti yhteyttä Tehyn asiointipalvelun kautta.