Jäsenten palaute antaa voimaa

Tänä syksynä pidetään Tehyn yksityissektorin luottamusmiesvaalit. Tavoitteena on saada paljon hyviä luottamusmiesehdokkaita sekä aktivoida työpaikat ja jäsenet valitsemaan luottamusmies. Sote ry:n pääluottamusmies Leila Leiviskä kertoo luottamusmiehen tehtävästä – mikä siinä kiehtoo.

Luottamusmies on jäsenten tärkein etu ja palvelu, jota ei saa mistään muualta kuin ammattiliitosta. Katso video, jossa luottamusmieskollegani Harri, Maarit ja Päivi kertovat luottamusmiehen työstä.

Haastavia tilanteita on ollut etenkin aloittaessani pääluottamusmiehenä. Piti rakentaa yhteistyö työnantajan edustajien kanssa ja loimme yhdessä yhteistoiminnan tavat, jotka toimivat edelleen.

Jotkut johtavat henkilöt asennoituvat luottamusmieheen kuin vastarannan kiiskeen, mutta asenne muuttuu, kun päästään vuorovaikutukseen. Tavoitteet ovat kuitenkin ihan samat; tuottava toiminta ja hyvin voivat työntekijät. Keinot vain ovat joskus kaukana toisistaan ja niistä sitten neuvotellaan.

Haastaviin tilanteisiin voi valmistautua ennakoimalla neuvottelijoiden tavoitteita ja sovittamalla niitä jo etukäteen omiinsa.

Työnantajani suhtautuu positiivisesti luottamusmiestoimintaan. Tärkein yhteistyökumppanini sanoi, että ilman luottamusmiehiä ei asioita yksinkertaisesti voisi hoitaa. Täytyy olla vastinpari työnantajan edustajille, sillä isossa konsernissa ei voida keskustalla koko henkilöstön kanssa. Lue lisää ja katso video yhteistyöstä työnantajan kanssa.

Molemminpuolinen luottamus ja arvostus on rakentunut vuosien aikana. Vuorovaikutuksen positiivisuus on äärettömän tärkeää. Etsitään ratkaisuja yhdessä mieluummin kuin luetellaan epäkohtia.

Tehystä saan aina apua, kun sitä tarvitsen. Meille on nimetty juristi, joka tietää talon tavat ja osaa vastata silloin, kun täytyy epäselvässä tilanteessa tulkita joko lakia tai työehtosopimuksen pykälää.

Ja tosi tärkeää on Tehyn tarjoama laadukas luottamusmiesten koulutus. Ei riitä, että joskus on käynyt peruskurssit, vaan osaamistaan on päivitettävä jatkuvasti. Osaaminen antaa myös varmuutta luottamusmiestyöhön.

Pidän melko säännöllisesti yhteyttä jäseniin sähköpostitse. Muutoin se ei olisi mahdollistakaan, kun yksiköitä on jo yli 400. Kerron ajankohtaisista asioista ja vastauksena saan paljon viestejä joko koskien omassa viestissäni kertomaani asiaa tai sitten ihan muuta.

Myös palautetta saan kiitettävästi ja palautteen merkitys on todella suuri. Paras palaute kuului: ”Olet timantti!” ja sitä vaalin mielessäni aina. Palaute antaa voimaa ja uskoa siihen, että luottamusmiehenä teen oikeita asioita. Ja ilman palautetta ja yhteydenottoja jäseniltä olisi täysin mahdotonta toimia.

Jos laitetaan vierekkäisiin sarakkeisiin negatiiviset ja positiiviset puolet luottamusmiestehtävästä, positiivisessa sarakkeessa on enemmän rivejä. Siksi haluan jatkaa luottamusmiehenä.

Asetu ehdolle tai kannusta työkaveriasi asettumaan ehdolle! Lue lisää yksityissektorin luottamusmiesvaaleista.

Yksityissektorin työpaikoilla käydään luottamusmiesvaalit loka-marraskuussa 2022 ja valinnat tehdään kaudelle 1.1.2023-31.12.2026.

Kirjoittaja toimii Sote ry:n pääluottamusmiehenä Terveystalossa.