Vuoden kätilö Maria Viitaniemellä on laaja kliininen asiantuntemus

Suomen Kätilöliitto on valinnut vuoden 2023 kätilöksi Maria Viitaniemen. Viitaniemi on valmistunut kätilöksi vuonna 2008. Tällä hetkellä hän työskentelee Seinäjoen keskussairaalan synnytysosastolla.

Kuvateksti
Kuva: Päivi Oinonen

Kätilöliitto kertoo valinnan perusteluissaan, että Maria Viitaniemi on kätilö, jolla on laaja kliininen osaaminen ja tietämys. Hän hoitaa erittäin vaativatkin työtehtävät äärimmäisen osaavalla ja rautaisella ammattitaidolla sekä rauhallisuudella.

Viitaniemi on myös luotettava kollega. Hän on suurisydäminen, iloinen, positiivinen, ystävällinen ja auttamishaluinen kätilö. Hän on kiinnostunut itsensä ja ammattitaitonsa kehittämisestä. Hän on halunnut kehittää etenkin ihmisten kohtaamis- ja vuorovaikutustaitoja ja saada ymmärrystä naisten ja perheiden elämään vaikuttaviin asioihin mahdollisimman laajalla näkökulmalla. Työnsä ja perheensä ohella Viitaniemi opiskellut avoimessa yliopistossa muun muassa kasvatustieteitä, väkivaltatutkimusta ja sosiaalipedagogiikkaa sekä suorittanut kriisi- ja traumatyön täydennyskoulutuksen.

Suomen Kätilöliitto – Finlands Barnmorskeförbund ry valitsee vuosittain jäsenistöstään vuoden kätilön. Valinta tehdään kätilöyhdistysten ehdotusten pohjalta. Vuoden kätilö on ansioitunut kätilötyön kehittäjä ja osaaja sekä kollegoidensa arvostama. Tällä kertaa valinnassa painotettiin kliinistä asiantuntemusta.

Vuoden kätilön tunnustus julkaistiin Kätilöpäivillä Helsingissä perjantaina 5. toukokuuta. Päivä on kansainvälinen kätilöpäivä.

Suomen Kätilöliitto on Tehyn yhteistyöjäsenjärjestö.