Vuoden kätilö on edistänyt kätilötyön tutkimusta

Suomen Kätilöliitto on valinnut vuoden kätilöksi Hanna-Leena Melenderin. Tällä hetkellä Melender toimii arviointiylihoitajana Helsingin ja Uudenmaan kuntayhtymässä.

Image text
Kuva: Päivi Oinonen

Kätilöliitto kertoo valintaperusteluissaan, että Melender on toiminut pitkäjänteisesti kätilötyön tutkimuksen edistämiseksi johtamalla ja olemalla mukana erilaisissa tutkimusryhmissä. Näissä yhdistävänä tekijänä on ollut lapsen saavan perheen kätilö- ja hoitotyö. Urallaan Melender on toiminut tutkijana Hoitotyön tutkimussäätiössä, osallistunut valtakunnallisen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen toimintaohjelman kirjoittamiseen sekä toiminut puheenjohtajana vuoden 2007 ja 2022 pohjoismaisen kätilökongressin tieteellisessä toimikunnassa. Väitöskirjansa Melender teki vuonna 2002 raskauden ja synnytyksen liittyvistä peloista ja turvallisuuden tunteesta sekä niihin yhteydessä olevista tekijöistä.

Melender on lisäksi ollut opettajana ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa ja työskennellyt muun muassa keskolassa, synnytyssalissa ja lapsivuodeosastolla.

Vuoden kätilö valittiin Nordic Midwifery Congress -tapahtumassa keskiviikkona 5. toukokuuta.

Suomen Kätilöliitto on Tehyn yhteistyöjäsenjärjestö.

Suosittelemme sinulle

Työelämäopas