Tehy perää vastausta: Sopivatko työantajat ja valtiovalta yhdessä, että koronalisää ei tipu?

Eilisissä MTV:n uutisissa annettiin ymmärtää, että työnantajat ja valtiovalta olisivat sopineet siitä, että Suomessa ei aiota missään olosuhteissa maksaa hoitohenkilöstölle koronalisää toisin kuin suurimmassa osassa muuta Eurooppaa ja pohjoismaita.

Kuvituskuva: Lehtikuva

Kyse on niin vakavasta asiasta, että Tehy edellyttää maan hallitusta vastaamaan, onko kulisseissa todella tehty tällainen sopimus. Asiasta on aiemmin tänään lähetetty oheinen viesti pääministerille, jossa pyydetään vastaamaan tiedusteluun koko hallituksen nimissä.

”Arvoisa pääministeri Sanna Marin,

2.12.2020 MTV:n Kymmenen uutisten lähetyksessä toimittaja totesi, että ”HUSin mukaan sairaaloiden ja työnantajien keskuudessa vallitsee valtakunnallinen yhteisymmärrys siitä, että koronalisää ei makseta.” HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kertoi haastattelussa sanatarkasti, että ”Koronalisästä ei tällä hetkellä käydä keskusteluja enää. Lisätyökorvauksien tarkistaminen ja työn vaativuuden luokituksen tarkistaminen ja tän tyyppiset asiat, joissa voidaan sitten huomioida tätä. Yksimielisyys on olemassa ihan valtionjohtoa myöten.”

Voisitteko ystävällisesti vastata koko hallituksen nimissä, onko valtiovalta mukana yllä mainitussa yhteisymmärryksessä ja onko maan hallitus jollain muulla tavoin linjannut tai sopinut keskenään tai jonkin osapuolen kanssa, ettei hoitajille makseta koronakorvauksia tai muita ylimääräisiä korvauksia?

Jos tällaista ns. kassakaappisopimusta tai linjausta ei ole tehty, voisiko hallitus vastata suoraan suomalaiselle hoitohenkilöstölle, aikooko valtiovalta osoittaa heille kiitoksen heidän työpanoksestaan koronapandemian hoidossa ylevien sanojen lisäksi rahallisella korvauksella kuten moni muu länsimaa ja pohjoismaiset naapurimme ovat tehneet?

Hoitohenkilöstön puolesta pyytäisimme myös selvittämään, miten valtiovalta aikoo valvoa koronaan liittyvien lisätalousarvioiden kautta kunnille ohjatun melko runsaan lisärahoituksen käyttöä? Olemme erittäin huolissamme siitä, että kuntien saamasta merkittävästä lisärahoituksesta ei ole (muutamaa yksittäistä poikkeusta lukuun ottamatta) ohjattu varoja myöskään paikallisesti hoitohenkilöstön palkitsemiseen tai kannustamiseen, mikä olisi erittäin tärkeä myönteinen signaali heille ja osaltaan auttaisi nyt pandemian toisesta ja mahdollisesta kolmannesta aallosta selviämisessä.

Suomalaisen hoitohenkilöstön puolesta

Millariikka Rytkönen