Antti Palola sai jatkokauden STTK:n puheenjohtajana. Kuva: Lehtikuva/ Vesa Moilanen

Antti Palola jatkaa STTK:n puheenjohtajana

STTK:n edustajisto valitsi järjestäytymiskokouksessaan Antti Palolan jatkokaudelle STTK:n puheenjohtajaksi. Kausi kestää vuoteen 2021 saakka.

Hän linjasi puheessaan mennyttä ja tulevaa ja korosti, että liitot neuvottelevat itse jäsentensä työehdoista, eivät keskusjärjestöt. Vastakkainasettelu on ollut kovaa eikä ay-liikkeellä ole aina ollut ymmärtäjiä eikä ystäviä, kun se on puolustanut jäsentensä etuja.

Hän toteaa maan hallituksen epäonnistuneen sotessa.

– Se ei etene ja kun valmista ei tule, uudistuksen tavoitteet eli kansalaisten yhdenvertainen kohtelu, valinnanvapauden lisääminen ja kolmen miljardin kustannussäästöt uhkaavat jäädä haaveeksi. Jos sote joskus tulee, sosiaali- ja terveysalan koulutettu henkilöstö takaa onnistuneen uudistuksen päivittäisessä työssään.

Palola uskoo pitkäjänteiseen työhön, jossa tarvitaan edelleen neuvottelua ja sopimista. Ja työtä hänen mukaansa riittää.

– Työ- ja sosiaalilainsäädäntö, eläkejärjestelmästä huolehtiminen ja EU-asiat ovat keskusjärjestöjen luontevaan rooteliin kuuluvia asioita myös jatkossa. STTK:lta odotetaan myös painavia yhteiskunnallisia keskustelunavauksia.