Tehyläiset lastenhoitajat vastustavat varhaiskasvatuslakia mielenilmauksessa 25.4.

Tehy järjestää keskiviikkona 25.4. klo 12 - 18 varhaiskasvatuksen ulosmarssin ja poliittisen mielenilmauksen valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Mielenilmauksen aikana pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan alueen varhaiskasvatuksessa työskentelevät Tehyn jäsenet eivät ole töissä. Mielenilmaus koskee yksityisen ja julkisen sektorin työpaikkoja ja siinä ovat mukana myös ammattijärjestöt JHL, Jyty, SuPer ja Talentia.

Mielenilmauksen yhteydessä järjestetään eduskuntatalolla kello 13–15 mielenosoitus, johon osallistuu varhaiskasvatuksen henkilökuntaa.

Eduskunta käsittelee parhaillaan varhaiskasvatuslakia, joka muuttaisi varhaiskasvatuksen henkilöstörakennetta siten, että lastenhoitajien määrä vähenisi tuntuvasti.

Tehy on vastustanut varhaiskasvatuslakiesityksen sisältämää henkilöstörakenteen muuttamista. Varhaiskasvatuksen arjessa on jo nyt isoja ongelmia mitoituksessa ja ryhmäkokojen suhteen. Uusi laki ei korjaa olemassa olevia ongelmia vaan jopa pahentaa tilannetta, kun päiväkodeista vähenee juuri se henkilöstö, jonka tehtävässä keskeistä on perushoito, syli ja hoiva. Lapsen etu ei toteudu vaan laki vie käytännössä lapselta hoitajan.

Lakiesitys ei myöskään ota riittävästi huomioon sitä, että lastenhoitaja/lähihoitajan tutkinto on terveydenhuollon tutkinto, joka tuottaa osaamisen mm. hygieniaan, ravitsemukseen ja lasten lääkehoitoon. Tätä osaamista tarvitaan päiväkodeissa yhä enemmän, kun esimerkiksi lasten diabetes on yleistynyt.

Mielenilmauksesta lisätietoa Tehyn sivuilta www.tehy.fi/vaka

Lisätietoja: