Päätoimisen sosiaali- ja terveysalan yrittäjän jäsenmaksu on 20 euroa kuukaudessa. Jos ammatinharjoittaja työskentelee lisäksi palkansaajana toisen palveluksessa (sivutoiminen yrittäjä), jäsenmaksu on 1,1 prosenttia työsuhteen veronalaisesta kokonaisansiosta (palkkatulosta), vähintään 20 euroa kuukaudessa.

Jäsenmaksuun liittyviä asioita voit hoitaa sähköisessä asiointipalvelussa.

Ammattijärjestön ja työttömyyskassan jäsenmaksu vähentää verotettavaa tuloa jäsenmaksun verran henkilökohtaisessa verotuksessa. Toimitamme jäsenmaksutiedot automaattisesti verottajalle. Tarkista veroilmoituksestasi, että jäsenmaksu on otettu huomioon sinä vuonna, jolloin se on maksettu.

Jos yritystoiminta on vähäistä tai katkolla

Yrittäjän jäsenmaksusta voit saada vapautuksen ainoastaan, jos yritystoiminta loppuu kokonaan esimerkiksi perhevapaan aikana. Silloin Tehyn yrittäjävakuutukset eivät ole voimassa.

Yrittäjä ja työttömyyskassan jäsenyys

Terveydenhuoltoalan työttömyyskassa on palkansaajan työttömyyskassa. Sivutoimiset ammatinharjoittajat voivat kuulua Terveydenhuoltoalan työttömyyskassaan, joka on palkansaajakassa. Päätoimiset yrittäjät voivat halutessaan kuulua Yrittäjäkassaan. Yrittäjäkassaan kuuluva yrittäjä voi saada ansiosidonnaista päivärahaa, jos hänen yritystoimintansa päättyy. Työttömyyskassan jäsenyys pitää aina tarkistaa itse työttömyyskassasta.

Yrittäjän jäsenmaksun maksamiseen on kolme tapaa

1. Asiointipalvelun laskuri

Helpoin tapa maksaa jäsenmaksut itse on

• kirjautua asiointipalveluun ja käyttää osion Jäsenmaksut ja jäsenmaksun maksaminen -laskuria.
  • Valitse vaihtoehto Yrittäjä.
  • Anna ajanjakso ja klikkaa Laske.
  • Tämän jälkeen klikkaat Maksa jäsenmaksu, joka ohjaa sinut maksamaan maksun Paytrail-palvelun kautta. Tätä kautta voit maksaa kerralla koko vuoden jäsenmaksun.

2. Maksaminen suoraan omassa verkkopankissa

• Kirjaudu asiointipalveluun.
  • Käytä osion Jäsenmaksut ja jäsenmaksun maksaminen -laskuria.
  • Valitse vaihtoehto Yrittäjä.
  • Anna ajanjakso ja klikkaa Laske.
  • Saat antamillesi hakuehdoille maksuviitteen ja virtuaalikoodin. Näistä voit käyttää jompaa kumpaa, kun kirjaudut omaan verkkopankkiin.

Lisäksi saat viitelistan vuosittain postitse tammikuussa, jossa on joka kuukauden maksulle oma viitenumero. Maksa erä verkkopankissasi sen kuukauden viitteellä, jolle maksu on tarkoitettu. Tämä on ehdottoman tärkeää, koska jäsenmaksu kirjautuu sen kuukauden maksuksi, jonka kuukauden viitettä olet käyttänyt.

Jos viitelistasi on kateissa, löydät tammikuussa lähetetyn viitelistan asiointipalvelun ’kirjeet’ -listasta. Mikäli viitelistaa ei ole siellä, voit pyytää uuden asiointipalvelun Ota yhteyttä -osion kautta

3. Mobiilisovelluksen kautta

Sovellukseen kirjaudutaan samoilla jäsentunnuksilla kuin Tehyn verkkosivuille.

Lue lisää yrittäjien palveluista.