Sote-alalle veto- ja pitovoimaa – yksityissektorin työehtosopimusneuvottelut käynnistyvät

Kevään aikana neuvotellaan Tehyn yksityissektorin kuudesta työehtosopimuksesta.

Neuvottelut alkavat, kun työehtosopimuksen kausi lähenee loppuaan eli työehtosopimus on ”katkolla”.  Kun työehtosopimuskausi päättyy, neuvotellaan jokaisessa työehtosopimuksessa mm. palkkaratkaisuista, joilla turvataan ostovoima sekä alan veto- ja pitovoima. Lisäksi keskeisenä tavoitteenamme on saada työehtosopimusmääräyksiä, joilla kehitetään työntekijöiden työhyvinvointia. Selvää on, että työehtosopimuksissa on koko joukko muita merkittäviä alakohtaisia tekstitavoitteita.

Syksyllä 2022 neuvoteltiin Sote-sopimukseen historialliset palkankorotukset. Myös yksityisen sosiaalialan työehtosopimuksessa (SOSTES) saatiin tukitoimien saattelemana alkukesästä 2023 hyvät palkkaratkaisut, joilla kurotaan SOSTES:n palkkaeroa Sote-sopimukseen.

Suurin yksityisen sektorin työehtosopimus on Terveyspalvelualan yleissitova työehtosopimus, jota noudatetaan mm. yksityisissä sairaaloissa, lääkäriasemilla, työterveydessä ja kliinisissä laboratorioissa.

Jäsenistö odottaa erityisesti terveyspalvelualalla tuntuvia palkankorotuksia, palkat ovat jääneet jälkeen julkisesta sektorista. Ensihoitopalvelualalla jatketaan palkkojen pelastusohjelmaa, jolla kurotaan palkkaeroa sote-sopimukseen.  Tehyn suunterveydenhuollon työehtosopimuksissa onkin jo useamman neuvottelukierroksen ajan korjattu palkkoja mm. tasa-arvoerillä ja tämä työ jatkuu.

Meillä Tehyssä järjestetään lukuisia jäsentilaisuuksia kevään aikana, joten pysykää kuulolla.

Muistakaa myös tarkistaa kaikki jäsentiedot (omat yhteystiedot, työnantajatiedot). Kun päivitätte jäsentietonne 29.2. mennessä niin osallistutte samalla Hotel & Spa Resort Järvisydämen 1000 ja 500 euron arvoisten lahjakorttien arvontaan.

Päivittämällä jäsentietonne saatte omaan työehtosopimukseen liittyvät kohdennetut jäsenviestit. Lisäksi Tehyn nettisivuilta saa aina luotettavaa ja ajantasaista tietoa.

Nyt kannattaa auttaa myös työkaveri Tehyn jäseneksi, yhdessä meissä on muutosvoimaa! Palkitsemme nyt suosittelusta erityisen hyvin, yli 300 euron palkinnot odottavat!