Aluevaalien ennakkoäänestys alkaa huomenna – äänestä tehyläistä ehdokasta

Keskiviikkona 12. tammikuuta käynnistyy aluevaalien ennakkoäänestys. Aluevaalit ovat meidän kaikkien terveyden ja hyvinvoinnin kannalta merkityksellisimmät vaalit, sillä niissä valitaan tuleville hyvinvointialueille päättäjät – he, jotka ratkaisevat miten alueellasi järjestetään jatkossa sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoiminta.

Tammikuun 23. päivä pidetään Suomen ensimmäiset aluevaalit, joissa valitaan aluevaltuustot hyvinvointialueille. Tähän asti kuntien vastuulla on ollut sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja pelastustoiminnan järjestäminen. Jatkossa niistä vastaavat hyvinvointialueet. Hyvinvointialueella on itsehallinto, ja ylintä päätösvaltaa alueen asioissa käyttää aluevaltuusto.

Hyvinvointialueita on 21. Helsinkiläiset eivät äänestä aluevaaleissa, koska Helsingissä sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä pelastustoimesta vastaa jatkossakin kaupunki. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus ei koske myöskään Ahvenanmaan maakuntaa.

Asuinpaikkasi määrittelee, minkä hyvinvointialueen ehdokasta voit äänestää.

Äänestä tehyläistä ehdokasta

Olemme keränneet tietoja tehyläisistä aluevaaliehdokkaista, joita on jo yli 300. Katso onko alueellasi tehyläistä, joka on ehdolla aluevaltuustoon. Jos olet tehyläinen ja ehdolla aluevaaleissa ehdit vielä ilmoittamaan tietosi tänne.

Tehyläiset, jos ketkä ovat asiantuntijoita sosiaali- ja terveysalan asioissa. He ovat koulutettuja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, jotka näkevät päivittäisessä työssään, miten palvelut toimivat. Heillä on myös näkemyksiä siitä, miten esimerkiksi hoitoketjuja voidaan kehittää niin palveluiden kuin asiakkaiden ja työntekijöiden kannalta sujuvimmiksi. Sote-uudistuksen tavoitteena on paremmat sote-palvelut meille kaikille.

Tehyläiset aluevaaliehdokkaat ovat myös asiantuntijoita siinä, miten hoitajapulaa torjutaan ja miten alueellesi saadaan houkuteltua ammattitaitoista työvoimaa. Kuka muu osaisi aluevaltuustoissa kertoa houkuttelevan palkkauksen merkityksestä tai paremmista työoloista, jos ei tehyläinen aluevaaliehdokas?

Miten organisoidaan toimintaa, huolehditaan hyvinvointialueen vetovoimasta työnantajana ja hyödynnetään henkilöstön osaamista niin, että saadaan entistä ehompi perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito? Näitä asioita päättäjät aluevaltuustoissa joutuvat ratkomaan.

Äänestämällä tehyläistä varmistat sote-alan ammattilaisen näkökulman esiintuomisen päätöksenteossa.

Olemme mukana vaaleissa Muutosvoimalla

Lasten, koululaisten ja opiskelijoiden, työikäisten ja ikääntyneiden palvelut ovat nyt muutoksessa ja murroksessa. Myös sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työpaikat elävät muutoksen aikaa.

Siksi olemme kiteyttäneet aluevaaliteesimme Muutosvoima-malliksi, joka antaa nyt ja jatkossa päättäjille eväitä parempien sote-palvelujen toteuttamiseksi.

Lue lisää Tehyn aluevaaliteeseistä, muutosvoimasta, jota nyt toden teolla tarvitaan.

Käy siis äänestämässä ja katso tarkkaan kenelle äänesi annat!