Kuva: Jaakko Martikainen

Tehy ja SuPer: Kärkitavoitteina palkankorotukset, tasa-arvo-ohjelma, kiky-tuntien poisto ja sote-sopimus

Kunta-alan neuvottelukierros uudesta virka- ja työehtosopimuksesta käynnistyy tiistaina 14. tammikuuta, kun palkansaajajärjestöt ja Kuntatyönantajat istuvat yhdessä neuvottelupöytään. Myös kunnallinen virka- ja työehtosopimus (KVTES) irtisanotaan tänään päättymään 31.3.2020.

Tehy ja SuPer käyvät neuvotteluihin neljällä päätavoitteella.

Järjestöt vaativat hoitoalalle vähintään vientialoja vastaavaa palkankorotusta. Lisäksi liittojen tavoitteena on tasa-arvo-ohjelma, joka nostaisi naisvaltaisen sote-alan palkkoja niin, että palkkaero miesvaltaisiin aloihin kuroutuisi umpeen. Tämä voitaisiin toteuttaa pitkällä ohjelmalla, joka takaisi hoitohenkilöstölle 1,8 prosenttiyksikköä miesaloja korkeammat palkankorotukset kymmenen vuoden ajan. Tasa-arvo-ohjelmaan haetaan rahaa valtiolta.

Hoitajajärjestöt tavoittelevat kunta-alalle myös sote-alan työehtosopimusta, jonka myötä alan työehtoja ja -oloja voitaisiin edistää tehokkaammin kuin nykyisessä sopimusjärjestelmässä.

Tehy ja SuPer katsovat, että kilpailukykysopimuksen tuoma palkaton työajan pidennys eli ns. kiky-tunnit poistuvat kustannuksitta virka- ja työehtosopimuksista. Talkoot ovat hoitajajärjestöjen mukaan yksiselitteisesti nyt ohi.

Sote-alan houkuttelevuus on laskenut. Alalta siirrytään muihin tehtäviin enenevässä määrin. Myös alan koulutukseen hakeutuminen on vähentynyt. Yleisimmät syyt alan vaihtoon ovat työn vaativuuteen nähden liian matala palkka sekä kuormittavat työolot.

– Alalta pako yhdistettynä väestön ikääntymiseen ja palvelutarpeen kasvuun on yhtälönä kestämätön.  Kello käy ja tällä kierroksella on viimeiset hetket lisätä alan vetovoimaa palkkausta ja työoloja parantamalla. Olen aidosti huolissani siitä, kuka meitä tulevaisuudessa hoitaa, sanoo sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen

Tehyn ja SuPerin palkkatavoitteet ovat saaneet vankkaa tukea suomalaisilta. Esimerkiksi YLEn Taloustutkimuksella teettämässä tutkimuksessa yleistä linjaa korkeampia palkankorotuksia kannatti lähes 80 prosenttia vastaajista.

– Ymmärrämme kyllä senkin, että kuntatalouden tilanne ei ole hyvä. Heikoimmista eli sairaista, vanhuksista ja lapsista huolehtiminen on kuitenkin hyvinvointivaltion keskeinen tehtävä. Siksi viime kädessä vastuu sote-palveluista ja niiden rahoituksesta onkin valtiovallalla, muistuttaa Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Lisätietoja:

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p.  050 346 0847
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

Käyttäjän Kati Jetsu kuva

Henkilökohtaisesti minulle on "ihan sama" miltä  momentilta palkkaeroamme lähdetään kuromaan, kunhan sitä  kurotaan. Ymmärrän,  että ollaan pahasti takakaarteessa ja maaliin on vuosien mittainen kirittävä matka, mutta joskus se on tasa-arvonkin toteuduttava mallimaassa.

Onnea ja pitkää pinnaa neuvottelupöytiin!

Käyttäjän Pipsa Allén kuva

Kaikki työ on arvokasta, mutta työn vaativuus vaihtelee vaadittavan osaamisen, vaikuttavuuden ja vastuun osalta. Sosiaali- ja terveydenhuoltomme on yksi maailman parhaista, mutta se ei näy alan palkkauksessa. Näissä neuvotteluissa on kysymys myös arvovalinnoista. Millaisen kuvan alan palkkaus ja muut työsuhteen ehdot antavat nykyiselle  ja tulevalle henkilöstölle? Viisautta ja voimia neuvottelupöytään!

Käyttäjän Tiina Toivonen kuva

Olen tehnyt hoitajan työtä vuodesta 1996 lähtien. Silloin jo puhuttiin hoitajien huonoista, ala-arvoisista palkoista. Vuosien saatossa, aina aika-ajoin on nostettu esiin keskustelua hoitajien palkkauksesta, että PALKKAA PITÄISI SAADA PAREMMAKSI ja PALKKAA LISÄÄ. Aina olemme tyytyneet olemattomiin palkan nostoihin ja kuilu on vaan syventynyt muiden palkkoihin nähden.
Jospa tällä vuosikymmenellä nyt pitäisimme päämme ja vaatimuksemme näissä, mitä nyt on kerrottu. Kova kovaa vastaan ja sitten jos ei muu auta, niin lakkoillaan!!!

Käyttäjän Riitta Vartiainen kuva

Ei tarvitse mennä lakkoon.
Emme vain tee ylitöitä, vuoron vaihtoja, emmekä tule vapaalta töihin.
Tilanne on niin huono täällä hetkellä, ettei toiminta yksinkertaisesti pyöri. Ilman meidän jatkuvaa venymistä. Tehdään vain ne työt jotka kuuluvat työvuoroihin ja sen puitteissa. Ei mitään ylimääräisiä töitä.

Käyttäjän Piia Lemetyinen kuva

Ja taistellaan yhtenäisenä rintamana! Joukossa on voimaa, niinhän sitä sanotaan. Nyt jos koskaan on taas hyvä muistaa, että Sinä olet Tehy! Tsemppiä neuvotteluihin!

Käyttäjän Anne Laitinen kuva

Yleisessä keskustelussa puhutaan jatkuvasti vain julkisen puolen tavoitteista ja vaatimuksista. Toivottavaa olisi,että myös yksityisellä puolella työskentelevien hoitajien etuja myös ajettaisiin yhtä aktiivisesti.

Käyttäjän Riitta Hankonen kuva

Yksityisen puolen työehtosopimusneuvottelut eivät ole vielä alkaneet.

Tehyn johtava lakimies Vappu Okkeri oli 17.1. puhumassa terveysjättien palkoista Ylen Suomen Päivässä

Käyttäjän Jarmo Hartikka kuva

Toivottavasti teot ja lupaukset olisivat jo lopultakin tällä neuvottelukierroksella suuremmat kuin puheet ja pidetään kiinni tavoitteista loppuun asti!
Tuloksia odotellessa tavoitteet kuulostavat lupaavilta.

Käyttäjän Marjo Ruuska kuva

Täällä yksi 2007 Tahdon Asialla ollut hammashoitaja haluaa muistuttaa, että TEHY on muutakin kuin sairaanhoitajat. Meitä irtisanoutuneita hammashoitajia oli tuolloin hoitolassamme ennätysmäärä ja laitoimme koko panoksemme työtaisteluun saamatta mitään muuta kuin Kalevalakorun lohdutukseksi. Hammashoitajien työnkuva on muuttunut todella vaativaksi ja kiire sekä ruuhkat etenkin kuntasektorilla uuvuttavat hoitajia. Työmme on pääosin päivätyötä, joten mitään lisiä emme saa. Olimme todella pettyneitä Tahdon Asian lopputulokseen. Meitä hyssyteltiin vain mahdollisella järjestelyvaraerällä, joka sekään ei toteutunut kohdallamme. Tällä kertaa odotamme todellista hyötyä työtaistelusta myös meille! Ja kansalle enemmän tietoa siitä keitä kaikkia TEHYYn oikeasti kuuluu!
T. Hammashoitaja vuodesta 1978

Käyttäjän Aune Mertanen kuva

Terveydenhuollossa laboratoriopalvelut palvelevat sairaaloissa 24/7 ja pienemmissä yksiköissä arkipäivisin. Laboratoriossa teemme teknisesti vaativaa, laadukasta analytiikkaa ja ala muuttuu kiihkeään tahtiin joka vuosi kun tutkimusvalikoima ja menetelmät muuttuvat. Asiakas ja potilas kohtaamiset ovat tärkeä alkuvaihe laboratoriotyössä. Palkkaus on huono suhteessa työn koulutukseen, vaativuuteen ja vastuuseen. Vastuutehtäviin myös kunnollinen korvaus.

Käyttäjän Helena Makkonen kuva

Olen alanvaihtaja,tosin hoitotyötä tehnyt ekan kerran 32vuotta sitten.Vuosien varrella siitä tähän päivään on tapahtunut VAIN huononnusta työoloihin.On ollut joskus vanhusten hoitoloissa jopa liikaa työntekijöitä,nyt menmään minimin alla,olin harkassa osastolla jossa 12 asukasta,kaikki muistisairaita,osa sänkypotilaita,osa nostettiin päiväksi pyörätuoliin istumaan,osa käveli itse.Osastolla yksi lh +avustaja+minä opiskelijan roolissa,joinakin vuoroina vain minä sekä lh,yksityisellä ei ollut varaa ottaa minua oppisopimuksella,sain vain työkkäriltä 9€ kulukorvauksen/päivä.Räikeää hyväksikäyttöä siis.Nyt on kysytty julkisen puolen hoivakotiin töihin,lh-opinnot ja suoritteet Lovetenttiä myöten tehnyt mutta koululla on hankaluuksia järjestää yleisaineiden täydennykset.Minulta alennettaisiin pienestä palkasta epäpätevyyslisä eli en ota töitä vastaan ennenkuin paperit kourassa.Jos palkastani vähennettäisiin ep.lisä ja verot niin kyllä se menisi hyväntekeväisyystyöksi eli ei kiitos!!!Työstä josta maksetaan oikeasti palkka teen,en ylimääräisiä en tuplia enkä vaihtele vuorojani."Venyjät" ovat toki pomojen suosikkeja!Noihinkin pitäisi tulla ehdottomasti liitonkin tiimoilta kielto samoun kuin siihen että eläkeläiset eivät söisi nuorempien työpaikkoja,alalla voisi työt loppua silloinkun eläkeikä saavutettu.Ei 71v kuulu olla hoitotyössä kun huomaa että ei ole täysin työkunnossa.Nämä olivat vain minun mielipiteitäni jokaisella saa olla omansa.Lakkoa odottelen innolla :) Mukavaa keään odotusta kaikille.

Käyttäjän Leena Korventaus kuva

Kovasti ihmetten, että miten sairaanhoitajien palkkojen korotukseen liittyy suomen taloustilanne. Esim.Kun perheessä on taloudellisesti tiukkaa niin kaikki ylimääräinen karsitaan pois. Samoin pitää tehdä suomen eli kaikenlaisten patsaiden ym hankita jätetään nyt pois ja esim kulttuuriin laitettavat varat suunnataan nyt muualle. Meillä on kulttuuria kaipaaville vaikka mitä. Kansanedustajat ja ministerit voisi myös laskea palkkojaan, kun kaikkia kehoitetaan osallistumaan talkoisiin ja säästöihin. Kun henkilö tienaa lähemmäs sata tuhatta tai enemmän vuodessa, voidaan kysyä:” ansaitsetko todella sen mielestäni?” Sitten puhutaan ihmisen hoitamisesta ja kun tarkastellaan palkkoja niin ei voi kuin tuntea häpeää, että meillä on hoitajien asiat näin huonosti. Nyt on hyvät kollegat aika ryhtyä tekoihin, jotta saamme palkkaamme sen tonnin korotuksen. Nm. Sairaanhoitaja Helsingistä 51v.