Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n ja pääsopijajärjestöjen kannanotto rokotuskattavuuden edistämiseksi

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT ja kunta-alan pääsopijajärjestöt kannustavat työpaikkoja yhteistoiminnassa keskustelemaan rokottautumisen tärkeydestä osana työpaikan riskien arviointia ja terveysturvallisuuteen liittyviä toimenpiteitä. Koronarokotus on tehokkain suojautumiskeino työntekijöiden, asiakkaiden ja väestön suojeluun. Rokottautumisesta keskusteltaessa työpaikoilla on huomioitava henkilötietojen käsittelyyn liittyvät tietosuojaperiaatteet.

Kuva: iStock

Työnantajalla on velvollisuus huolehtia työntekijöiden turvallisuudesta, arvioida koronatartuntojen riskiä työpaikalla ja pitää riskien arviointi ajan tasalla.

Osana riskien arviointia on hyvä varautua myös siihen, että rokotuskeskustelu voi herättää kansalaisissa ristiriitaisia tunteita. KT ja kunta-alan pääsopijajärjestöt vetoaavat myös palvelujen käyttäjiin sen puolesta, että poikkeusolojen vuoksi kuormitettu kunta-alan henkilöstö voi tehdä epidemian torjuntatyötä rauhassa ja turvallisesti.

Koko kunta-alan henkilöstö on ollut merkittävässä roolissa yhteiskunnan toimintojen turvaamisessa pitkittyneen poikkeusoloajan. Kunta-alan henkilöstö on varmistanut yhteiskunnan toimivuutta toimiessaan keskeisessä roolissa koronan hoidossa ja testaamisessa, taudin jäljittämisessä sekä rokottamisessa. Suomi on onnistunut koronaepidemian torjunnassa hyvin.

KT ja kunta-alan pääsopijajärjestöt pitävät tärkeänä, että mahdollisimman suuri osa henkilöstöstä ottaa koronarokotteen ja edistää näin kattavan rokotesuojan toteutumista.

Täyden koronarokotussarjan antama suoja on tutkitusti erinomainen ja rokotteet vähentävät myös viruksen erittymistä ja leviämistä. Koronarokotus ei kuitenkaan täysin poista tartunnan saamisen ja tartuttamisen riskiä. Siksi on tärkeää, että työpaikoilla huolehditaan edelleen turvaväleistä, tarvittavien suojaimien käytöstä, tehostetusta käsihygieniasta ja että oireisena käydään testeissä.

KT ja kunta-alan pääsopijajärjestöt korostavat, että mahdollisimman korkea rokotekattavuus mahdollistaa yhteiskunnan avaamisen, asteittaisen rajoitusten purkamisen sekä resurssien suuntaamisen koronan vuoksi syntyneen hoito-, palvelu- ja oppimisvelan hoitamiseen.

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT
Julkisen alan unioni JAU ry
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO
Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote ry