Tehyn tilinpäätös verkossa

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyn varsinainen toiminta rahoitetaan jäsenmaksutuotoin. Tehyn jäsenmaksu on ollut usean vuoden ajan 1,1 %  jäsenen kokonaisansiosta. Jäsenmaksutuloista maksetaan Terveydenhuoltoalan työttömyyskassalle jäsenmaksua (42 euroa/jäsen vuonna 2016). Lisäksi jäsenmaksutulosta palautetaan vuosittain tietty osuus Tehyn ammattiosastojen ja ammatillisten yhteistyöjäsenjärjestöjen toiminnan rahoittamiseen.

Jäsenillä on liittomaksuun sisältyvä vastuu- ja oikeusturvavakuutus sekä potilasvakuutus ja opiskelijajäsenillä lisäksi vapaa-ajan tapaturmavakuutus. Tehyllä on ympäri maata noin 500 viikko-osaketta ja muuta lomakohdetta vuosittain jäsenten lomakäyttöön.

Tehyn keskustoimisto sijaitsee Helsingin Itä-Pasilassa Tehyn omistamissa tiloissa. Lisäksi eri puolella maata on 14 aluetoimistoa, joista kaksi toimii omissa tiloissa ja muut vuokratiloissa. Tehyn palveluksessa oli vuoden 2016 lopussa kaikkiaan 124 henkilöä.

Tehyn sijoitustoiminnan tuotot käytetään Tehyn valtuuston vuosittaisen päätöksen mukaisesti pääsääntöisesti työtaistelurahaston kartuttamiseen.

Ammattijärjestön keskeinen tehtävä on parantaa ja puolustaa jäsenten palvelussuhteen ehtoja neuvottelemalla virka- ja työehtosopimuksista. Aina ratkaisuun ei päästä neuvottelutietä vaan joudutaan käyttämään työtaistelutoimia kuten lakkoa. Työtaistelurahasto ja sen kartuttaminen on osa ammattijärjestön perustehtävää, jotta mahdollisen työtaistelun aikana voidaan turvata jäsenten taloudellista selviytymistä. Ilman työtaistelurahastoa työntekijöiden yksi perusoikeus eli lakko-oikeus jää sanahelinäksi eikä käytännössä voi toteutua.