Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Tehy ja SuPer: Sote-sopimus tulee ja kikyt lähtevät – kunta-alan neuvottelutulos hyväksytty

Tehy ja SuPer hyväksyivät tänään kunta-alan neuvottelutuloksen. Hoitohenkilöstölle saatiin monia merkittäviä parannuksia aiemmin hylättyyn valtakunnansovittelijan esitykseen nähden.

Hoitoalan oma sote-sopimus on ollut hoitajajärjestöjen kymmenien vuosien tavoite. Se tulee voimaan tämän sopimuksen myötä syyskuun alussa 2021.

– Sote-sopimuksen saavuttaminen tällä sopimuskaudella oli ratkaisevaa neuvottelutuloksen hyväksymisen kannalta. Hylättyyn esitykseen verrattuna kuntasektorille syntyy nyt aidosti kokonaan uusi sopimusala ilman lisäehtoja esimerkiksi maakuntahallinnon toteutumisesta, toteaa Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Kiky-tunnit poistuvat elokuun lopussa. Aiemmassa esityksessä, jonka muut järjestöt olisivat hyväksyneet, ne olisivat poistuneet vasta lokakuussa.

– Kiky-tunnit ovat hiertäneet kunta-alan henkilöstöä pahasti ja ne ovat historiaa elokuun lopussa. Olemme iloisia, että kiky-ratkaisua saatiin parannettua vappuaaton tilanteesta, mikä hyödyttää nyt paitsi hoitajia myös kaikkia muita kunta-alan työntekijöitä, toteaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Palkankorotusten taso vastaa muilla aloilla sovittua yleistä linjaa. Yleiskorotus on 1.8.2020 1,22% ja 1.4.2021 1,0%. Lisäksi ensi vuonna 1.4.2021maksetaan paikallinen järjestelyvaraerä, jonka suuruus on 0,8%. Sopimuskausi on 23 kuukautta alkaen 1.4.2020.

SuPer ja Tehy ovat neuvotteluissa esittäneet Covid19-virukselle altistumisen riskin ja valmiuslain rajoitusten piirissä työskenteleville kertakorvausta eli ns. koronalisää. Tätä ei työnantaja tyrmännyt, mutta korvausta ei tähän sopimukseen saatu, koska se edellyttäisi valtiolta erillistä rahoitusta kuntien heikon taloustilanteen vuoksi. Muissa länsimaissa on maksettu vastaavia kertakorvauksia. Tehy ja SuPer vetosivatkin eilen maan hallitukseen koronakorvauksesta (vetoomus tiedotteen liitteenä).

Palkkatasa-arvon edistämistyö aloitetaan työryhmässä, jonka tehtävänä on selvittää 28.2.2022 mennessä kunta-alan palkkatasa-arvoon ja ansiokehitykseen liittyviä kysymyksiä sekä palkkaohjelman rakentamista.

Neuvottelukierros oli pitkä ja vaikea. Koronakriisi yllätti koko yhteiskunnan ja vaikutti myös kunta-alan neuvotteluihin. Tilannekuva muuttui matkan varrella tammikuusta oleellisesti. Talouden ennustetaan supistuvan koronan vuoksi tänä vuonna 8%. Työttömyys on pahentunut nopeasti ja julkinen velka kasvaa vauhdilla.

– Tasa-arvo-ohjelman rahoitukselle ei ollut nyt realistisia edellytyksiä. Työryhmä valmistelee palkkatasa-arvon edistämistä, mutta toteutus tulee vaatimaan valtiovallan panostusta, johon myös hallitusohjelma velvoittaa, toteavat molempien järjestöjen puheenjohtajat.

Lisätietoja:

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

Kunta-alan sopimus – Tulosstudio

Käyttäjän Tuula Salonen kuva

Hei, materiaaliliitteiden tulostaminen onnistuu huonosti, teksti ei mahdu paperille.

Käyttäjän Jan-Olof Eriksson kuva

Hei. Tulostusikkunan asetuksista voi valita "Sovita tulostettavalle alueelle" tai vastaavaa, riippuen järjestelmästä. 🙂

Käyttäjän Päivi Romppanen kuva

No, mitä on euromääräinen korotus peruspalkassa? Viime kierroksella palkkani nousi 20 euroa.

Käyttäjän Arja Ansamaa kuva

Riippuu peruspalkastasi.

Jos palkkasi on vaikka 2000 €, 1,22% korotus tekee 24,40€

Käyttäjän Stefan Volotin-Kolppanen kuva

Miten yksityisen puolella oletteko siihenkin saanut ratkaisun

Käyttäjän Jan-Olof Eriksson kuva

Neuvottelut jatkuvat. Seuraa www.tehy.fi/liittokierros

Käyttäjän Kari Paukkunen kuva

Hurraa, yhteinen sote-sopimus! Me kaikki tiedämme, että nykyisessä Euroopan yhteisössä julkista sektoria on ajettu alas ja sama meno jatkuu. Kuka Tehyläisistä voi kuvitella, että yhdessä sosiaalityötä tekevien kanssa voisimme ajaa vaativan työmme palkka-asioita paremmalle tasolle?
Kapitalismi jyrää ja suuren rahan edustajat nauttivat tulevaisuudessakin suurta rahaa.

Onnemme on siinä, että K-kauppa, S-liike, Lidl jne. kilpailevat keskenään, tarjouksia riittää. Kirpputorilta ja nettisivuilta löytyy myös satunnaisesti sattumia. Syksyllä on jokunen "jyvä" lisää käytettävissä näihin ostoksiin. Jos velat on jo hoidettu, niin Suomessa pärjää myös pienillä tuloilla.

Käyttäjän Paula Alén kuva

Taas huudettiin kovasti mutta lopputulos jäi huonoksi niinkuin aina. Mikä ihme siinä on että aina kyykistytään ja hyväksytään huonot sopimukset eikä koskaan lähdetä taistelemaan oikeasti meidän puolesta. Kyllä alkaa tuntua, ettei tämä liittoon kuuluminen auta mitään, suuret on maksut vain joka kuukausi. Liittojen pitäisi olla meidän puolella!!

Käyttäjän Sari Kymäläinen kuva

"JHL on sopinut Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO:n kanssa menettelytavoista, joilla JHL:n varhaiskasvatuksen opettajajäsenten keskeiset edunvalvontapalvelut voidaan turvata myös OVTES-sopimuksen piirissä."
Onko Tehy sopinut myös näin? Kumpaan TES:iin kuuluvat valmistuvat varhaiskasvatuksen sosionomit?

Käyttäjän Esa Ylä-Korpi kuva

Tämän sopimuksen synnyttämisestä jää jälkipolville mieleen, että se puserrettiin aikana kun Korona-valmiuslailla yksipuolisesti heikennettiin nykyisen TES:n työehtoja, hoitajat eivät saaneet koronalisää eikä liitoilla ollut normaalia mahdollisuutta painostaa KT:tä neuvottelijoiden tukitoimilla eli työtaistelu uhalla. Oman SOTE-sopimuksen saavuttaminen on iso juttu, mutta tulevaisuus näyttää miten me hoitajat siitä hyödymme. Ainakin siten ettei tarvitse kuunnella muiden arempien liittojen paskapuheita neuvotteluiden aikana. Korotukset samaa luokkaa kuin muilla mutta tuo paikallinen järjestelyerä on murheenkryyni, koska työantaja päättää yksin 0,8% korotuksesta jollei synny yksimielisyyttä. No porvarithan ovat pitkään ajaneet paikallisen sopimisen autuutta. Tässä sitä on tarjolla ja työantajat .sanelevat erän jakamisesta niinkuin tekevät TVA:kin kanssa.
Näissä olosuhteissa ota-jätä tilanteessa tulos on siedettävämpi kuin pitkään aikaan.
Mitä muuten sinä Tehyläinen teit neuvotteluprosessin aikana tukeaksesi neuvotteluja.
Se Tehy on me.

Käyttäjän Anu Keränen kuva

Hoitajamitoituksen lisäksi voidaan ehdottaa käänteistä kikyä eli viikottain puoli tuntia työaikaa liikuntaan. Korkean etiikan työntekijöinä osaamme vahtia tämän itse ja käyttää vaikka työmatkaliikuntaan.