Ei ihan käy vieläkään

Tehy suhtautuu edelleen kriittisesti hallituksen eiliseen uuteen leikkausesitykseen, jossa luovutaan ylityö- ja sunnuntailisien leikkaamisesta ja korvataan ne lomarahan leikkaamisella kaikilta.

- Ei tämä sellaisenaan käy vieläkään. Vaikka tehyläistä hoitohenkilöstöä ja rohkeita kätilöitä kuultiin ja leikkaukset kohdistuvat nyt tasapuolisemmin eri palkansaajaryhmiin, taustalla on edelleen pohjoismaiseen sopimusyhteiskuntaan erittäin huonosti sopiva pakkolaki. Lomarahan leikkaus kaventaa huolestuttavasti ostovoimaa ja pienentää verotuloja. Esityksessä hiertävät yhä myös sairauspäiväkarenssi ja lomien lyhentäminen, sanoo Tehyn puheenjohtaja Rauno Vesivalo.

Työmarkkinajärjestöt neuvottelevat parhaillaan vaihtoehtoisista ratkaisuista hallituksen pakkolakiesityksille. Näille neuvotteluille on varattu aikaa lähiviikot ja hallituksella on mahdollisuus vetää lakiesityksensä pois, jos ratkaisu löytyy neuvottelutietä.

- On hyvä muistaa, että työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaiset työehtosopimukset ovat voimassa vuoden 2017 tammikuun loppuun eikä mikään ole muuttumassa heti. Uskon edelleen, että järkevin ratkaisu on löydettävissä työmarkkinaosapuolten kesken ja sopimalla, sanoo Vesivalo.

Lisätietoja:
Rauno Vesivalo, p. 040 587 4346