Nyrkki silmään tai silmä mustaksi

Tehy kampanjoi sosiaali- terveys- ja kasvatusalalla yleistä väkivaltaa vastaan. Nyrkkisääntö-kampanjallamme haluamme nollatoleranssin väkivallalle. Ongelma pitää ratkaista lainsäätäjien ja työnantajien toimesta. Ei enää yhtään lyöntejä, potkuja, raapimista, haukkumista tai tappouhkauksia.

kuva: Saara Partanen / Mimi & Nöde Photography

”Minua on lyöty, potkittu, raavittu, otettu kiinni kädestä, syljetty päälle, haukuttu ja uhattu tappaa. Monesti olen joutunut palaamaan työpisteelleni väkivaltaa kohdattuani ja jatkamaan töitä niin kuin mitään ei olisi tapahtunut”.

Tämä on yksi ja vain yksi niistä monista väkivallan kokemuksista, joita sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaiset ovat meille kertoneet. Väkivalta tai sen uhka on osa hoitotyön arkea – joillakin joka päivä, joillakin monta kertaa viikossa, joillakin useita kertoja kuukaudessa tai vähintäänkin toisinaan hoitajat joutuvat tilanteisiin, jotka sisältävät väkivaltaa tai väkivallalla uhkailua.

Ei ole kaukaa haettua väittää, että suurin osa hoitajista joutuu uransa aikana kohtaamaan väkivaltaa tai sen uhkaa. Kyselymme mukaan 69 % hoitajista on kokemuksia näistä.

Hoitajia on lyöty, potkittu, syljetty, heitetty tavaroilla ja tönitty. Kyselyn mukaan 24 % vastaajista oli saanut tappouhkauksen. Vastaajia oli myös konkreettisesti uhattu teräaseella (9 %) tai ampuma-aseella (3 %). Lisäksi on raavittu, kuristettu ja purtu.

Olen itse kokenut väkivaltaa niin sosiaalipuolen töissäni kuin sairaalamaailmassa. Kokemukset jättivät jäljen sieluuni.

On järkyttävää, että monet hoitajat joutuvat pelkäämään henkensä puolesta. Ja ei vain oman henkensä puolesta, sillä ei ole tavatonta, että väkivallalla uhataan myös hoitajan perhettä tai lähiomaisia.

Siksi olemme tänään aloittaneet Nyrkkisääntö-kampanjan, jonka tavoitteena on vähentää väkivaltaa sosiaali- ja terveysalalla.

Kollega, kerro omista väkivaltakokemuksistasi sosiaalisessa mediassa. Jos olet kansalainen, jonka mielestä hoitajia ei saa pahoinpidellä niin tue meitä. Voit meikata toisen silmäsi mustaksi tai jos et ennätä tätä tehdä niin pidä vain toisen silmäsi päällä nyrkkiä ja ota kuva ja postaa se sosiaaliseen mediaan ja käytä tunnusta #nyrkkisääntö. Lisää ohjeita voit lukea täältä.

Hoitajapula on valtava ja päivittäiset väkivaltakokemukset eivät taatusti lisää alan veto- ja pitovoimaa.

Ei rikota hoitajiamme. Me tarvitsemme jokaikistä. Nyt ja tulevaisuudessa.

Kuuntele Spotifyssa äänikirja "Nyrkkisääntö", jossa hoitajat kertovat kokemastaan väkivallasta hoitotyössä. Kirjan on toimittanut palkittu tietokirjailija Jenny Rostain.