Vuoden hammashoitaja on Mariam El Shamaly ja vuoden suuhygienisti Niina Nivala-Huhtaniska

Suun terveydenhoidon ammattiliitto STAL ry on valinnut vuoden 2022 hammashoitajan ja suuhygienistin. Palkinnot luovutettiin torstaina 10.11.

Kuva: Jukka Rapo

Vuoden hammashoitajaksi valitulla Mariam El Shamalylla on monipuolinen osaaminen hammashoidon erikoisaloista, ja lisäksi hän tekee itsenäistä vastaanottotyötä. Mariam on edistänyt erityisesti maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden hammashoitoa. Tässä on ollut eduksi erittäin laaja kielitaito ja erityisesti arabian eri murteiden osaaminen. Mariam tuo suun terveyttä ja omaa alaansa aktiivisesti esille myös somessa. Tänä vuonna Mariam on ollut merkittävässä roolissa Koko Suomi harjaa -kampanjassa ja mukana Tehyn Meidän vuoro – podcastin jaksossa ”Monimuotoistuva Suomi”.

Vuoden suuhygienisti Niina Nivala-Huhtaniska on työskennellyt hammashoitajan, suuhygienistin, apulaisosastonhoitajan ja osastonhoitajan tehtävissä. Työkokemusta on kertynyt niin yksityissektorilta, perusterveydenhuollosta ja erikoissairaanhoidosta. Niinan erityisosaamista on palliatiivinen- ja saattohoito, ja hän onkin yksi harvoista aiheeseen perehtyneistä suun terveydenhoidon osaamisalalla. Hän on muun muassa ollut työryhmän jäsenenä tekemässä Hotus-hoitosuositusta palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa olevan potilaan suun hoidosta. Lisäksi Niina on toiminut vt. toiminnanjohtajana STAL ry:ssä ja parhaillaan järjestöasiantuntijana Tehyssä.

STAL ry luovutti palkinnot Suun Terveys -tapahtumassa Helsingin messukeskuksessa torstaina 10.11.2022. STAL ry on Tehyn yhteistyöjäsenjärjestö.