Vuoden ensihoitaja on Tero Karvinen

Rovaniemeläinen Tero Karvinen työskentelee FinnHEMS 51 -lääkärihelikopterissa Lapin hyvinvointialueella.

Kuva: Matias Wesin

Karvinen on työskennellyt parikymmentä vuotta pelastus- ja lääkintähelikoptereissa, jotka operoivat Lapissa. Karvinen nimitettiin työyhteisönsä esihenkilöksi silloin, kun hän työskenteli pelastushelikopteri Aslakissa. Esihenkilöura sai jatkoa, kun Aslak-kopterin ensihoitajat siirtyivät työskentelemään FinnHEMS-kopterissa, joka vastaa lääkäri- ja lääkintäkopteritoiminnasta valtakunnallisesti.

Esihenkilötyöstään huolimatta Karvisen päätyönä on jatkuvasti ollut ensihoitajan työt, joihin saattaa sisältyä pelastustoimintaa. Viime vuonna Karvinen aloitti avantoon pudonneen henkilön pintapelastustyöt, kun kopteri ehti paikalle ensimmäisenä. Karvinen on ollut erilaisissa työryhmissä ja projekteissa kehittämässä sekä Lapin ensihoitoa että Suomen, Ruotsin ja Norjan rajapinnoissa tapahtuvaa ensihoitoa.

Suomessa on seitsemän FinnHEMS-yksikköä. Rovaniemen yksikössä päivystää kaksi ensihoitajaa ja kaksi lentäjää. Muissa yksiköissä päivystää lääkäri, lentäjä ja joko HEMS-ensihoitaja tai HEMS-pelastaja.

Vuoden ensihoitajan valitsee raati, johon kuuluvat Tehy, ensihoitolääkärit, ensihoidon opettajat, Suomen Ensihoitoalan liitto ja Pelastustieto-lehti. Vuoden ensihoitajaa voi ehdottaa kuka tahansa.

Vuoden ensihoitaja 2024 -tunnustus myönnettiin 4.4.2024 FinnEM-konferenssissa Oulussa.

Tunnustuksen luovutus Levillä

Tero Karvinen vastaanotti tunnustuksen Tehy Goes Levi -tapahtumassa 13.4.2024.