Tehyyn perustettiin mielenterveys- ja päihdetyön jaosto

Tehyn mielenterveys- ja päihdetyönjaoston perustamiskokous pidettiin 12.12. Jaostoa on pitkään toivottu ja haluttu, sillä mielenterveys- ja päihdetyön kysymykset ovat ajankohtaisempia kuin koskaan ja alan ammattilaisten ääni on saatava kuuluviin päätöksiä tehtäessä.

Jaoston puheenjohtajaksi valittiin Tarja Klemola, joka on pitkään toiminut Suomen mielenterveyshoitoalan liiton puheenjohtajana.

Hallitukseen valittiin kuusi varsinaista jäsentä ja kuusi varajäsentä. Hallituksen jäseniksi valittiin Jyri Saarinen, Sari Seppänen, Tinna Kunnari-Kujala, Riia Mansikkamäki, Minna Lindberg ja Piritta Susi. Hallituksen varajäseniksi valittiin Sonja Uschanov, Johanna Romu, Kati Viljanen, Hanna-Maria Grann, Julia Pekkala ja Kati Palin.

Jaoston varapuheenjohtaja valitaan hallituksen keskuudesta jaoston järjestäytymiskokouksen yhteydessä ensi vuoden puolella.

Perustamiskokouksessa professori Hannu Lauerma luennoi yhteistyön merkityksestä ja yhteisön voimasta. Tapaan nähdä ja hahmottaa asiat vaikuttavat mm. henkilön työ- ja koulutustausta ja aikaisemmat kokemukset.

- Jokaisella on omanlaisensa uniikki tapa tarkastella asioita. Tämä pätee niin asiakkaan tilanteen tarkasteluun, työyhteisön tapahtumien tulkintaan kuin elämään ylipäätään. Erilaisten näkemysten yhdistäminen on valtava voimavara. Yksin voi nähdä jotain, mutta yhdessä voi nähdä jotakin suurempaa, parempaa ja kokonaisvaltaisempaa, Lauerma painotti.

Mielenterveys - ja päihdetyön jaostoon saatiin uuden hallituksen myötä laaja-alaista osaamista ja ymmärrystä mielenterveys- ja päihdetyön kysymyksistä.

- Tätä kaikkea tietotaitoa tarvitaan, kun lähdemme tekemään toimintaa kuten webinaareja ja opintopäiviä mielenterveys- ja päihdetyössä toimiville tehyläisille, iloitsee Tehyn terveyspoliittinen asiantuntija Anne Lindgren, joka toimi perustamiskokouksen puheenjohtajana.

Onnea valituille hallituksen jäsenille!

Kiinnostuitko jaoston toiminnasta? Ota yhteyttä [email protected]i