Kuva: Tehyn arkisto

Kunta-alan neuvotteluissa sivuttiin allekirjoituspöytäkirjaa

Kunta-alan neuvotteluja jatkettiin tänään valtakunnansovittelijan johdolla. Neuvotteluissa sivuttiin allekirjoituspöytäkirjaa. Neuvottelut käytiin etäyhteydellä.

– Pääsopimuksen synnyttelyä jatkettiin, mutta ei tämä viikonloppuna synny. Katsotaan mitä tapahtuu, kun jatkamme ensi viikolla, Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen toteaa.

Neuvotteluja jatketaan tiistaina 7. huhtikuuta kello 13.

Kunnallinen virka- ja työehtosopimusten sopimuskausi päättyi tiistaina 31.3.2020.

Lisätietoa neuvotteluista ja Tehyn tavoitteista tehy.fi/liittokierros.

Käyttäjän Esa Ylä-Korpi kuva

Meillä on realistiset tavoitteet joista ei ole hoppua tinkiä. Sovittelun osuminen samaan aikaan, kun koronavirusepidemian huippu on vasta tulossa, toimii meille neuvottelun tukitoimena. Hoitohenkilökunnan roolin tärkeyttä yhteiskunnalle emme millään mainoskampanjalla saada tätä paremmin esille mediassa. Meidät tuodaan esiin politiikkojen ja jopa työnantajien edustajien puheissa monta kertaa päivässä, heti seuraavana yritystoiminnan tukemisen jälkeen. Annetaan tilanteen ja paineen kasvaa Jalosen kattilassa. Meillä ei ole kiirettä saada (huonoa) neuvottelutulosta. Kun valtiolla on piikki auki koronaviruksesta aiheutuviin kuluihin joka suuntaan, on hyvä mediassa muistutella miten samaan aikaan kun hoitajat taistelevat eturintamassa koronaa vastaan, väittää KT meitä ahneiksi.
Neuvotteluiden taustatoiminta jatkuu viikonlopun yli, joten toivon voimia teille jotka meidän etuja siellä pöydässä puolustatte.

Käyttäjän Asko Juuti kuva

Kuten Esa jo totesikin, nyt ei ole kiirettä sopia. Paine KT:n kattilassa kasvaa, mitä pidemmälle epidemiatilanne etenee. Kun epidemia on ohi, ei meitä tarvitse kovin paljon ärsyttää työnantajan taholta, kun porukka osoittaa, mitä on mieltä palkka-alesta. Siis kiirettä ei ole.

Käyttäjän Vera Rossi kuva

Haluan osaltani lähettää neuvottelijoillemme voimahalit ja paljon sisua ! Uskon ettei tämä koronavirus ainoastaan toimi positiivisena meille, vaan TA alkaa vedota valtion velan suuruuteen ja yhteiskunnan alamäkeen, ja meidän palkathan siellä taas näyttelee suurta roolia. Niin paljon kun kaiken korotuksen ansaitsisimmekin , siihen en uskalla tuudittautua. Mutta viestinä kentältä tuon, huolen siitä jos kikyjen ja palkkojen maksuun joudumme  luopumaan 38 päivän lomasta jonka avulla kokenut hoitaja jaksaa ja hoitaa itseään. Meillä ei ole käytössä mitään muuta lepoon kuin lomapäivät ja muutama arkipyhä. Työtahti ei tästä vähene, stressistä puhumattakaan. Kiky toi esiin suuren ongelman työuupumuksen suhteen. Mitä tekeekään se, jos lomat jäävät 30 pv vuodessa ? Se myös eriarvoistaa hoitajia jos lomapäiviä jätetään toisille ja uudet hoitajat eivät enää niitä ansaitse. Tämä eripura tulee näkymään ikävänä ongelmana tulevaisuudessa, sillä olemme kaikki samankaltaiset edut ansainneet. Pidetään tehyssä kiinni samanarvoisuudesta!

Olen ylpeästi tehyläinen ja mukana tässä taistelussa !

Käyttäjän Sirpa Savolainen kuva

Me tarvitsemme lisää sairaanhoitajia tulevaisuuteen. Myös niitä terveyskeskuksessa päivätyön peruspalkalla työskenteleviä.
Emme tiedä jääkö tämä pandemia laajuudessaan viimeiseksi, mutta se varmasti vähentää nuorten kiinnostusta alalle, jossa vaaratilanteessa ei jäädä kotiin turvaan eikä saada korvausta vaarallisesta työstä.
Jalonen sanoo että rahaa ei ole. Hoitajina emme ole vastuussa taloudesta vaan ihmishengistä. Emme ota kantaa kuntatalouteen.
Muissa pohjoismaissa hoitotyö on rahallisesti arvostettua, silti siellä ollaan nyt vaikeuksissa.
Nyt punnitaan tulevaisuuden hoitotyön olemassaolo. Toivottavasti Tehy ei tingi tavoitteestaan.
Nykyisellään hoitotyö, varsinkaan päivätyötä tekevillä, ei elätä eikä houkuttele nuoria alalle.

Käyttäjän Elina Säämänen kuva

Olen edellisten kanssa täysin samaa mieltä, meillä on varsin kohtuulliset vaatimukset, pidetään niistä kiinni. Uskon että näiden toteutuminen toisi ruohonjuuritasolle sen viestin että vihdoin meitäkin arvostetaan ja parantaisi jaksamista meidän vaativassa työssä.

Käyttäjän Riitta Korhonen kuva

Eikö nyt olisi lyhyemmän sopimuksen mahdollisuutta? Muut palkansaajat saivat korotuksensa ja kikyt pois, mutta me vaan jatketaan päivittäin tätä ilmaista työtä. Pelkäänpä, että Koronan jälkeinen aika tulee olemaan lomautuksia ja irtisanomisia täynnä, kun kunnat ovat ajautuneet ahdinkoon ja aletaan tukemaan yritysten kautta Suomea nousuun.