Kuva: Lauri Rotko

Liittokierros

Työehdoista ja palkoista neuvotellaan nyt. Tehyn työehtosopimukset päättyvät pääosin 31.3.2020. Tehyn neuvottelutavoitteet on valmisteltu viime vuoden aikana ja Tehyn hallitus on vahvistanut tavoitteet loppusyksystä.

Työnantaja- ja työntekijäpuolen neuvottelutavoitteet ovat tyypillisesti eri suuntaisia. Työnantajat haluavat heikennyksiä ja työntekijät parannuksia. Molempien tavoitteita käsitellään lukuisissa neuvotteluissa. Osa tavoitteista ei etene neuvotteluissa, koska tavoitteita on paljon – puolin ja toisin.

Neuvottelut päättyvät, kun osapuolet saavuttavat neuvottelutuloksen. Neuvottelutulos on neuvottelupöydässä istuvien neuvottelijoiden näkemys siitä, mikä on paras mahdollinen saavutettavissa oleva kokonaisuus uudeksi työehtosopimukseksi. Neuvottelutulos on aina kompromissi. Varsinainen sopimus syntyy, kun Tehyn hallitus ja valtuusto päättävät hyväksyä neuvottelutuloksen. Edunvalvonta on jatkuva prosessi. Tärkeintä on edistää Tehyn jäsenten etua jokaisella neuvottelukierroksella.

Neuvottelujen kulkua pystyy tehokkaimmin seuraamaan Tehyn sivuilta ja sosiaalisen median kanavissa sekä neuvottelijoiden some-tilien kautta. Jos sinulla on kysyttävää neuvotteluista, nopein tapa saada vastaus on kääntyä työpaikallasi luottamusmiehen tai ammattiosastosi puoleen. Oman luottamusmiehesi tiedot löydät asiointipalvelusta kirjauduttuasi sisään jäsennumerollasi.